Vés al contingut
Catalunya Religió

(M. Eulàlia Muntané i Joan Galí –CR/Salt) L'educació ha de ser plural, amb valors, adaptativa i mai discriminatòria. Així ho ha explicat Diana Español, mestra de l'Escola Pia de Salt, un centre que ofereix programes de formació i inserció enfocats als joves que, per diferents motius, no s'han pogut graduar en l'ESO (Educació Secundària Obligatòria). El centre permet cursar tres modalitats diferents de PFIs: el d'Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica; el d'Auxiliar de pastisseria i de fleca i el d'Auxiliar de fontaneria, calefacció i climatització.

Una professió vocacional

Español ha explicat que l'ensenyament, en el seu cas, és una cosa que ja ve de família. Ha reivindicat la importància social de la tasca pedagògica i en reclama "el prestigi" que sempre havia tingut. Un mestre, ha afirmat, ha d'acompanyar i mantenir-se en segon terme: "no ha de ser el protagonista". Ha emfatitzat amb orgull la figura del professor com el d'una persona sàvia, amb experiència i observadora però que ha de mantenir-se en segon plà i considerar el seu èxit quan els alumnes l'hagin superat.

La professora ha recordat com a Salt van detectar a peu de carrer que molts joves abandonaven els estudis: "Hi havia un 40% d'alumnat de secundària que no promocionava, uns joves que són part fonamental de la societat i que cal formar. Joves que arriben derrotats i sense esperança d'acabar formant-se en un ofici". L'objectiu del centre és trencar aquest pessimisme i acostar-los a la realitat laboral de les diferents disciplines que imparteix. D'aquesta manera l'escola permet fer valdre les seves virtuts com a estudiants, treballadors i persones amb pensament crític.

Una escola que s'adapta a les noves realitats

La mestra ha remarcat que l'Escola Pia és un centre obert, modern i innovador. Això es fa evident, entre altres coses, en l'aposta per dur professionals a les aules que expliquen la realitat del seu camp professional. Complementàriament els alumnes també integren la seva educació en projectes de Salt com ara arreglar sistemes de fontaneria de fonts públiques, serveis de perruqueria o bé inmersions en el món de la restauració amb tòtems de la gastronomia com el Celler de Can Roca. Español ha explicat la necessitat d'adaptar el sistema educatiu per a la inclusió de joves que provenen de realitats culturals i socials molt diferents "no està preparat per això". Ha aprofitat l'entrevista per insistir en la importància de l'educació d'una generació que, considera, "és la més important". Es refereix a uns joves que viuen entre dues cultures, nascuts a Catalunya i enmig d'un context de canvi. L'entrevistada ha destacat en aquest sentit l'actitud respectuosa de l'Escola Pia vers les diferents cultures i religions, la seva capacitat d'entendre i acceptar la multiculturalitat sense perdre de vista els valors cristians.

Temàtica
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.