Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Ignasi Escudero -CR) Per una setmana Barcelona es va transformar en la capital mundial de la sociologia de la religió. Mig miler d’investigadors van passar per un congrés que, inaugurat per la consellera de Justícia Ester Capella, va tractar temes tan diversos com la diversitat religiosa, les identitats dels joves, la influència de l’ecologia en les religions o la relació entre política i religió entre moltes d’altres.

L’educació religiosa augmenta la cohesió en comunitats diverses

Un estudi publicat per la Universitat de Warwick, a Anglaterra, assegura que el coneixement de les religions a l’escola afavoreix la diversitat i la convivència. Els investigadors Leslie Francis i Elisabeth Arweck van presentar la seva recerca al voltant del paper de l’educació religiosa en una societat diversa com la britànica després d’obtenir dades de més de 2.000 alumnes de tot el Regne Unit.

Segons afirmen els autors de l’estudi, “l’educació religiosa en la diversitat augmenta la cohesió en comunitats diverses”. El principal repte, afirma Arweck, és “passar de la diversitat a la superdiversitat” i per això és necessari ser conscients de quin és el paper de l’educació. Un rol que ha de facilitar, segons la britànica, un debat quotidià que no reprimeixi, ja que molts joves “no mostren una identitat religiosa per ser iguals als seus companys”.

La investigadora va presentar aquest document al Congrés fent molt èmfasi en el fet que l’educació religiosa té un context social i també hi influeix. La fortalesa de les comunitats i la seva adaptació a la cultura local fan que la vida religiosa es visqui d’una manera o altra en el dia a dia.

Un dels arguments que els dos universitaris van exposar és que s’ha d’establir una educació que permeti la convivència i la no discriminació. “Quan la religió és pública és més còmode practicar i expressar identitats religioses, mentre que on no és pública és més fàcil que hi hagi discriminació” va exposar Arweck. En el cas de les dones musulmanes la discriminació masclista s’afegeix a la religiosa, Francis observa que “el percentatge de víctimes d’assetjament escolar és més alt en les dones musulmanes que en els homes”.

La clau en l’educació

Els investigadors conclouen que per als joves és més important el que han après sobre la seva religió que la pràctica que en puguin tenir i això requereix una educació religiosa amb bons continguts i que afavoreixi la convivència en el seu entorn. En paraules d’un dels joves entrevistats “estudiar les religions a l’escola m’ha ajudat a entendre altres religions”.

El Congrés ha estat organitzat conjuntament pel grup de recerca ISOR-UAB, dirigit per Maria del Mar Griera, i GRECS-UB amb el catedràtic Manuel Delgado al capdavant. Compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona, de la Generalitat, a través de la Direcció General d'Afers Religiosos, del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), de l'Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed), de l'Associació Catalana de Sociologia (ACS-IEC) i de la Facultat de Comunicació de la Universitat Ramon Llull.