Vés al contingut
Catalunya Religió

(CR) Voluntariat, accions solidàries, campanyes de recapte d’aliments, sensibilització. Són moltes les accions anomenades socials que es duen a terme a les escoles. El repte, però, és que aquestes accions socials no siguin un bolet dins el projecte educatiu sinó una part inherent de la pastoral de les escoles, un element integrador i integrat dins el projecte del centre. I com fer-ho? La Fundació Escola Cristiana de Catalunya hi ha volgut donar resposta durant les 15es Jornades de Pastoral Educativa. Unes jornades que han durat una setmana i que han finalitzat amb una taula rodona amb el títol L’acció social en vincle amb la pastoral educativa.

Ernest Botargues, pedagog i Cap de l’Àrea d’Acció Social de l’Escola Pia de Catalunya; Anna Carmona, directora de l’Escola Solc Nou de la Fundació Escola Vicenciana, i Josep Antoni Molina, marista i director de les Llars Champagnat, han dialogat sobre el tema, així com han exposat exemples pràctics que es duen a terme perquè l’acció social estigui vinculada d’una manera transversal i natural dins els centres educatius.

Botargues ha iniciat el diàleg relatant una de les iniciatives exemple a l’Escola Pia de Catalunya. Es tracta de la formació per a membres i treballadors de la Institució que, voluntàriament i durant cinc dies, es formen i questionen sobre què vol dir creure i què aporta el cristianisme. Una iniciativa que fa deu anys que es realitza i que ha generat alhora la creació d’una associació en què treballadors de la institució busquen donar resposta a certes necessitats socials. “D’aquesta formació inicial s’ha generat una entitat paral·lela que dona suport a projectes socioeducatius”. Projectes modestos, humils, però que gràcies a l’aportació voluntària anual dels membres amb 24 euros ha pogut generar acció social i solventar necessitats reals i concretes.

El cas de l’Escola Solc Nou també és exemple d’integració de l’acció social de manera transversal i natural al centre. Anna Carmona ha explicat com els canvis que s’han anat produïnt dins la Formació Professional, àmbit educatiu de l’escola, feia que la pastoral fos tradicional, d’oferiment de ventalls d’activitats “com bolets”, on un alumnat “espectador i poc actor” veia la pastoral com un mer afegit. El repte que es va plantejar l’escola va ser integrar els projectes d’Aprenentatge i Servei dins del projecte del centre. Fer “una pastoral integrada dins el currículum”. Així va nèixer, per exemple, el projecte Cuidem dels nostres avis.

Josep Antoni Molina ha explicat com a la Fundació Maristes Champagnat han reorganitzat i fusionat els departaments de pastoral, pedagògic i social creant l’equip Missió. “Hem aportat per la pastoral no com un consum d’activitats sinó com quelcom per reflexionar”.

Però passar d’una pastoral tradicional, separada dels altres àmbits, a un pastoral integrada no sempre és fàcil ni ràpid. Cal, expliquen els tres participants de la taula rodona, “naturalitzar l’acció social i establir vincles”. Les entitats socials, ha reconegut Botargues, “sempre ens hem apropat a les escoles per certa necessitat”. Demanen, però, fugir de la captació i apostar per “fer vivència de l’acció social”.

I com? Aproximant el testimoni de persones als joves, recomanen, “arribant a tocar el cor dels joves i fugir del circ dels pobres i aproximar el compromís”. I també, evidentment, sortint de l’aula. “Practicant la felixibilitat, no encorsetant projectes”. Apunten que abans la realitat social a les escoles es mirava “per la finestra”. Ara l’acció social “entra per la porta”.

Cal, demanen, “generar una educació amplia més enllà de la formal”, obrir i fer una escola per “atendre altres necessitats”. Aprofitar també qualsevol escletxa perquè “és senzill viure la pastoral i no pas forçar una màquina”. I és que, reconeixen, els temps d’ara demanen sortir fora i recordar que el plus de les escoles cristianes “és l’acompanyament”. El plus nostre és l’acopnayament, això que no es veu però se sap. Cal, apunten, “ser escoles generadores de sensibilització, de compromís clar que neix de l’Evangeli”. Unes escoles preferents pels més vulnerables.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.