Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) Es pot entendre la Laudato si’ com a element renovador del continguts educatius i pastorals? Del 19 de gener al 28 de febrer de 2021 la Fundació Escola Cristiana de Catalunya ofereix al col·lectiu docent el curs ‘Escoles Laudato Si’, una perspectiva pedagògica i pastoral’. Una formació en modalitat online, bonificada per a les escoles, que encara té la inscripció oberta.

“La conversió ecològica integral que proposa el papa Francesc no deixa de ser una proposta d’educació integral en clau cristiana”, explica el pedagog Carles Armengol, que imparteix el curs. Armengol és divulgador de la Laudato Si’ i autor del llibre Canviar el consum per canviar la vida. I col·labora al Grup de treball d’Ecologia i Justícia, de Justícia i Pau de Barcelona. Aquest grup és l’animador del projecte “Ecoparròquies” i de la Xarxa d’Entitats per a l’Ecologia Integral i altres iniciatives en la mateixa línia.

Aquest 2020, coincidint amb el cinquè aniversari de l’encíclica eco-social, el papa Francesc va anunciar l’Any Laudato si’. Lluny de restar en el calaix, la Laudato Si’ segueix activant la reflexió sobre la manera de viure i relacionar-se de la humanitat envers la creació. 

Armengol considera que “Laudato si’ és un text d’una gran riquesa” que requereix “acostar-hi amb deteniment per descobrir moltes claus educatives i pastorals”. I amb aquest objectiu,  l’àrea pastoral i socioeducativa de l’Escola Cristiana proposa el curs: per tal de treballar les implicacions de “l’encíclica verda” en l’àmbit educatiu.

Pel caràcter integral de l’encíclica, el pedagog considera que permet “incidir en tota la vida escolar”. Això és en el currículum, en la pastoral, en activitats extraescolars, en la manera de relacionar-se l’escola amb el seu entorn, en el compromís social de l’escola, amb aspectes de la seva gestió i organització.

Després de molts anys d’experiència escolar en el camp de l’educació ambiental, Armengol assenyala com a bones pràctiques les sortides a la natura, els horts escolars, les escoles verdes o l’agenda 21. Però defensa la necessitat d’explorar “un plantejament més global, integrador i sistemàtic”.

Per què? “La conversió ecològica integral no és només aprendre a relacionar-nos amb l’entorn natural, sinó refer les relacions amb nosaltres mateixos, amb els altres, amb la terra, amb la vida i amb el Creador”.

La perspectiva que proposa la Laudato si implica el treball de “la dimensió espiritual” i “una ètica de la vida en la seva integralitat”. Aquest és el repte que volen afrontar els promotors de l’encíclica: “És una nova mirada cristiana a la realitat que ens envolta, a tota la realitat, i des d’una perspectiva integradora, que té en compte que tot està relacionat i interconnectat”, conclou Armengol.