Vés al contingut

L’educació física ha de ser entesa com la formació que rebrà l’alumne/a en la consciència del benefici que es deriva de la cura que puguem tenir del propi organisme. El vell adagi de “mens sana in corpore sano” forma part de les línies estratègiques de la missió educativa que algunes escoles tenim. Cada centre educatiu ho tradueix en les actuacions que considera més adequades. Nosaltres ho duem a terme de manera multifactorial. Hi ha una vessant d’assumpció del respecte per tot i per tothom. És senzill comprendre que a l’escola eduquem en promoure l’estima pel planeta, per la neteja de la nostra ciutat, per la cura del nostre entorn més proper, per les instal·lacions que compartim i per les condicions de manteniment del propi habitatge. En un segon nivell, també és clara la tasca destinada a assimilar íntimament la voluntat de respectar totes les persones amb qui tractem, de forma directa o indirecta.

A la tercera baula d’aquesta cadena, arribem a la voluntat que l’alumne es vulgui respectar a ell mateix. Tractem d’aconseguir que incorpori hàbits de coneixement i cura del propi cos que l’allunyin del sedentarisme, així com de les situacions de risc en el consum de substàncies tòxiques i/o que creïn dependència. Procurem que vulguin respectar-se a si mateixos, evitant aquelles situacions que puguin posar en perill la pròpia salut i entenem que la pràctica de l’esport és una eina que pot resultar definitiva en l’assoliment d’aquest objectiu. Perquè això sigui un fet comptem amb diversos recursos: Fem campanyes internes (amb el suport d’entitats externes, si cal) que apropen l’alumnat a tècniques de protecció de la pell, d’higiene bucodental, revisions oculars, vacunacions, promoció de la dieta variada i equilibrada, amb aproximacions als conceptes nutricionals, sessions d’autoconeixement en la pràctica de la relaxació, etcètera.

Treballem els continguts curriculars de l’assignatura d’educació física, ja des dels infants, amb els circuïts de psicomotricitat, fins als nois i noies que acaben secundària. Incloem presa de contacte i coneixement de tota mena de disciplines esportives. En diferents moments de la seva escolarització, i novament amb el suport de les federacions dels esports implicats, apropem els alumnes al coneixement i la pràctica de disciplines de menor afiliació com natació, vela, hoquei, handbol, esquí, rem, corfbol, bàdminton, snowboard, curses d’orientació, tennis, atletisme, rugbi, escacs, ping-pong i patinatge.

Finalment, comptem amb un club esportiu propi que ofereix la possibilitat de la pràctica lúdica i de manteniment, ja sigui en competició federada o en categoria escolar, de diverses disciplines com la gimnàstica artística, el judo, el patinatge artístic, el futbol o el bàsquet. La simple promoció de l’esport ens sembla insuficient. L’escola ha de posar a disposició de l’alumnat l’accés a la pràctica esportiva real, i quant més diversa sigui l’oferta, més possible serà que l’alumne/a trobi aquella pràctica esportiva que l’ompli i a la què es vulgui dedicar. Aconseguirem que la tercera esfera del respecte, en aquest cas per un mateix, es vagi complementant amb altres virtuts que la pràctica esportiva té associades com són, l’hàbit en l’entrenament, l’autodisciplina, l’acceptació en la derrota i la humilitat en la victòria, la voluntat de superació, el treball en equip i la solidaritat, l’acceptació de regles associades, la pertinença al grup i el suport als responsables,... i l’esforç com a clau ineludible per a l’èxit.

Joan Such, Director de La Salle Gràcia

(Article publicat a l'Independent de Gràcia, el 26 de febrer del 2016)

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.