Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Glòria Barrete -CR) La influència dels mitjans de comunicació, les noves tecnologies, la multiplicitat d'idiomes, la robòtica, els mòbils, són elements que modifiquen l'educació i que porten a repensar-la. Amb aquest objectiu de renovació pedagògica i de cerca de nous mètodes educatius, La Salle ha reunit en un Congrés a Catalunya als directors d'escola del districte ARLEP, que engloba tot l'Estat Espanyol i Portugal. Del 18 al 21 de novembre La Salle Bonanova ha acollit a quasi dos-cents gerents d'escoles que, sota el lema d'Obrint Horitzons, han conegut realitats pedagògiques innovadores, han reflexionat sobre el futur de l'educació i han marcat les línees de treball educatiu.

"En temps de La Salle, a Reims, les necessitats educatives estaven lligades a les necessitats econòmiques dels infants. Potser avui l'alumnat ens demanda altres necessitats, que també hem de cobrir", afirma Francisco Mateo, responsable de la xarxa d'escoles del sector Valladolid. Aquestes noves necessitats socials porten indiscutiblement a repensar el model educatiu i pedagògic a les escoles, "encarant l'aprenentatge cap a la cooperació, la intel·ligència emocional, la configuració de l'alumne com a persona, i tenint present tots els reptes socials actuals", recorda Isabel Mora, de La Salle Paterna.

Són moltes les institucions educatives que ja treballen en un nou model d'aprenentatge, i moltes han materialitzat el canvi a través de la configuració d'espais, fent-los més polivalents i adaptats a les necessitats del grup classe. La Salle Bonanova, per exemple, ha remodelat molts dels seus espais, creant espais polivalents com una aula Àgora, mobiliari que es transforma o donant especificitat cromàtica a cada etapa educativa. "Innovacions petites, fetes per tots i totes, que esdevenen en grans coses", explica Joan Carles Jara, director de La Salle Bonanova.

Tots aquests canvis, que no passen únicament pel canvi estètic, han de portar a no perdre de vista la part interna de l'alumne, i això es potencia amb accions concretes. A la Salle Bonanova han substituït els timbres per música, i introdueixen tècniques de relaxació, com el ioga, la meditació i, sobretot, la pregària, "per ajudar al coneixement del món interior". Aquests petits canvis, però, passen indiscutiblement pels docents, els educadors com se'ls anomena a La Salle. Olimpio Amaral, de La Salle Portugal explica que "no són professors, sinó educadors, ja que un educador està a prop de l'alumne, potenciant allò que va més enllà dels resultats acadèmics. 

I tot i que la renovació educativa passi per establir petits i grans canvis, l'objectiu és no deixar mai de mirar enrere, recordant els origens i a aquells que els han precedit. "No volem renunciar als nostres valors propis", afirma Jesús Miguel Zamora, Visitador Auxiliar del districte ARLEP, "al valor de la comunitat, del compartir, de la responsabilitat o de la trascendència", elements que s'han de transmetre en cada temps i en cada època.