Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Marta Nin -CR) L’any passat l’Osservatore Romano anunciava la troballa de la icona més antiga de sant Pau, de finals del segle IV, a les catacombes romanes de santa Tecla. Aquest dimarts, la Pontifícia Comissió d’Arqueologia Sagrada liderada per Gianfranco Ravasi, ha presentat a la premsa no només aquella imatge de sant Pau, sinó també altres troballes a les mateixes catacombes de santa Tecla: la icona més antiga de sant Pere i les dues representacions més antigues de sant Andreu i sant Joan. Totes elles de finals del segle IV.

De sant Pau i sant Pere, s’havien trobat altres imatges més antigues, però en grup. Aquest cop es tracta de dues icones en els quals els dos sants es troben sols. D’altra banda, de sant Andreu i de sant Joan, sí que es tracta de les imatges més antigues en absolut.

Si sant Pau apareix amb els ulls oberts de bat a bat, el front corrugat, calb i amb una llarga i fosca barba en forma de punta, sant Pere es reconeix per les peculiaritats de la seva fisionomia típica d’home savi i ancià: cabells i barba blanca. Pel que fa a sant Andreu, demostra en el seu rostre la pròpia força, i sant Joan, la seva joventut.

Les quatre icones es troben al sostre d’un cubicle en el qual hi la tomba d’una dona de la noblesa romana d’aquella època i és important perquè demostren la introducció del culte dels apòstols en època paleocristiana. Les representacions dels apòstols se situen als quatre costats del sostre, al centre del qual hi ha una imatge del Bon Pastor. Gràcies a la tècnica del làser i d’una restauració de la durada de dos anys, ara aquestes imatges han vingut a la llum. Per als turistes, però, la visita no es pot donar per descomptat, ja que les catacombes de santa Tecla, a uns cinc-cents metres de la Basílica de Sant Pau Extramurs, no estan obertes al públic, tot i que si es presenta una sol.licitud per escrit i per endavant, la direcció de les catacombes no sol denegar la visita.

Al cubicle on es troba la tomba es veu també la imatge de la difunta, una dona rica i enjoiada, però també culta, ja que porta uns papirs a la mà. Va ser ella qui va demanar que a la seva tomba hi pintessin la imatge del Bon Pastor rodejada per quatre icones dels apòstols. Una simbologia per a acompanyar-la en el viatge al món ultraterrenal.