Vés al contingut
Catalunya Religió
iqs-2024-02-02-comunitat-iqs-divendres-loiola-001
Fotografia: IQS.
Galeria d'imatges

IQS Les preferències apostòliques de la Companyia de Jesús demanen explícitament que s'acompanyi els joves en la creació d'un "futur esperançador". Després de la publicació d'aquestes preferències i de la pandèmia, l'Institut Químic de Sarrià (IQS) ha iniciat una reflexió sobre com era de forta la tasca d'acompanyament del seu alumnat. Aquest procés ha portat a l'IQS a introduir millores en els seus serveis.

A més dels ja existents serveis d'acompanyament tutorial per a l'alumnat, especialment per a qüestions acadèmiques, s'ha ampliat l'acompanyament des del Departament de Carreres Professionals. Els responsables i treballadors han reforçat la seva formació en espiritualitat ignasiana per incorporar les eines del discerniment vocacional i orientar millor així els joves que omplen les aules.

Per al present i següents cursos s'han creat dues noves activitats obligatòries per a l'alumnat. En primer lloc, una formació en competències personals i professionals, que permet als participants ser més conscients del seu perfil per prendre millors decisions. En segon lloc, una setmana per als estudiants de darrer any de grau, en format de congrés, per acompanyar-los en aquesta fase clau de la seva trajectòria personal.

A més, el departament de Campus Life, treballant coordinadament amb el departament d'Identitat i Missió, va llançar el curs passat dues noves plataformes d'acompanyament pels estudiants. La primera és el Servei d'Atenció Psicològica. Gràcies a un conveni signat amb la Fundació Vidal i Barraquer (pertanyent a la Universitat Ramon Llull), una vegada per setmana una psicòloga atén els estudiants que sol·liciten atenció psicològica professional. Aquest és un servei de primera consulta que permet fer seguiments curts o atenció a problemes puntuals, així com derivacions quan és necessari.

Paral·lelament, es va obrir el denominat Servei d'Atenció Religiosa i Espiritual (SAER), pel qual qualsevol estudiant que ho desitgi pugui tenir un acompanyament, o una xerrada puntual amb el pare Llorenç Puig, professor en actiu de la facultat d'Enginyeria de IQS.

Un espai per a l'escolta directa

El passat 2 de febrer, en el marc de les activitats de la 'Comunitat IQS', es va realitzar una activitat titulada 'La motivació i el propòsit vital dels nostres estudiants'. Encapçalada per les accions de la promoció vocacional, l'encontre va tenir el propòsit d'escoltar els alumnes directament. Els professors i personal de la casa coneixen els estudiants; no obstant això, en poques ocasions se'ls presta la veu perquè s'expliquin davant d'un auditori.

Precisament això és el que es va dur a terme en aquesta ocasió. Quatre estudiants de grau en actiu de l'IQS, de diversos cursos, van exposar davant d'un auditori de professors i treballadors de l'IQS la seva visió personal sobre el seu present i el seu futur; sobre com veuen la seva generació i sobre les fortaleses i debilitats que observen en ells mateixos i en els seus companys.

Concretament, els estudiants van respondre preguntes de l'estil: "Tu diries que la gent de la teva generació té manca de vocació o propòsit?"; "Creus que tu saps viure la vida en profunditat?" i, finalment, "Creus que la gent de la teva generació, tu inclòs, té por al futur? Mireu al futur amb desconfiança?".

Els estudiants van confirmar, tal com s'acostuma a escoltar a les reunions dels professors d'aquesta temàtica, que la inestabilitat del futur, el canviant i accelerat panorama cultural de les societats els afecta sens dubte, obrint per a ells una incertesa que no els ajuda a enfrontar el futur amb confiança.

La múltiple varietat de possibilitats no els ajuda. Igualment, van assenyalar com les xarxes socials són per a ells una font d'inestabilitat psicològica, i com els dispositius electrònics els impedeixen una atenció sostinguda en el seu estudi i en les seves relacions. Així mateix, van assenyalar que el que més compta, quant a la vida en profunditat, és l'educació rebuda a casa.

Tots van destacar la necessitat de poder comptar amb un mentor i que aquells professors que disposen de més temps per estar al seu costat, especialment en contextos d'ensenyament amb una major flexibilitat, com poden ser els laboratoris, acaben convertint-se per a ells en referents. Va confirmar, doncs, aquesta jornada de la Comunitat IQS, que les relacions d'acompanyament requereixen demorar-se. L'acompanyament implica lentitud, escolta i constància. I que els estudiants, avui com sempre, demanen i agraeixen els esforços per estar al seu costat.

Temàtica
Territori
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.