×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Alba Sabaté) El consum i l’entreteniment. Aquests són els dos interessos principals dels joves arreu del món. Així ho assegura l’estudi ‘Mapping Young Religion’, elaborat per l’Observatori Blanquerna de Comunicació Religió i Cultura, el grup de recerca STReaM (Blanquerna, Universitat Ramon Llull) i el mitjà catòlic Aleteia.org. L’objectiu, dibuixar un mapa de la situació dels joves al món avui, saber els seus interessos, si la religió n’és un i a quins perfils segueixen a les xarxes socials.

Per donar resposta a aquestes qüestions, la recerca ha utilitzat big data, de manera que s’han analitzat gairebé 540 milions de perfils de Facebook i Instagram arreu del món, de joves d’entre 18 i 25 anys, l’anomenada Generació Z. La metodologia ha estat l’anomenat ‘Social Listening’, és a dir l’escolta a allò que els joves publiquen als seus perfils, a nivell massiu.

Jesús Colina, director editorial d’Aleteia.org, afirma que “per a poder oferir el missatge de l’Evangeli als joves de l’Església cal escoltar, entendre els seus interessos, patiments, alegries, pors, per poder-los ajudar com a persones i com a cristians”. Segons ell, la metodologia emprada ha permès fer-ho.

Per la seva banda el Dr. Josep Lluís Micó, catedràtic de periodisme, vicedegà acadèmic de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna i cap de l’esmentada recerca, assegura que “la investigació presenta les dades sense cap manipulació ni alteració: els utilitzats són els elements en què empreses i institucions que volen connectar amb els joves en aquestes dues xarxes socials basen les seves campanyes”.

21 milions de joves catòlics

Entre els resultats, destaca que un 4% del total dels perfils avaluats comparteix contingut vinculat a l’església i/o la fe catòlica, percentatge que, en termes absoluts, representa un total de 21 milions de perfils.

Aquests es presenten a les xarxes com joves interessats en l’entreteniment, les compres, els mitjans de comunicació, la música i l’esport, tal com s’hi mostren els perfils no interessats en el catolicisme. Malgrat això, una de les diferències entre els dos grups (els perfils que comparteixen informació sobre la religió catòlica i els que no), és que els primers es presenten també compromesos amb diverses causes socials. El 60% d’aquests, a més, compta amb estudis universitaris.

Cal destacar que 10 dels 20 primers països on hi ha més gent jove interessada en les xarxes socials són indrets de majoria cristiana. Aquesta dada mostra com les xarxes han anat esdevenint, potencialment, el primer espai en què l’Església pot trobar els joves.

La recerca també ha detectat que el país on hi ha més joves interessats en el catolicisme és Brasil (5 milions de perfils), seguit de Filipines (2 milions de perfils), l’Índia (1 milió de perfils) i els Estats Units (900.000 perfils). Països sense una tradició catòlica històrica, com Vietnam, apareixen també en el top 20 dels indrets on hi ha més jovent que comparteix contingut catòlic. Percentualment, les dades també mostren un interès més elevat pel catolicisme al Regne Unit (el 2,86 dels perfils analitzats) que als Estats Units (el 2,57% dels perfils analitzats). A Europa, els països on s’ha detectat més interès per la religió catòlica són Itàlia, Polònia, Portugal, Lituània i Malta.

El Papa Francesc, el seu influencer número 1

Sabent qui són, on són i què els interessa a aquests joves, l’estudi s’ha preguntat també qui són els influencers que segueixen a les xarxes socials. Cal remarcar que, en aquest cas, a banda de distingir entre els influencers dels joves globalment i els influencers dels joves que han mostrat interès pel catolicisme, també s’ha creat una classificació per temàtiques, i per tant, s’han detectat els principals influencers en àmbits com la cultura i l’entreteniment, els esports i la tecnologia.

El Papa Francesc és l’únic líder catòlic que apareix en aquests llistats. En concret, és l’influencer número 1 per als 21 milions de perfils de joves interessats en la fe catòlica. Altres influencers que generen interès a aquests joves no estan directament relacionats amb l’Església, però en molts casos, sí amb els valors que defensen la majoria de les confessions. Alguns noms destacats són l’escriptor Paulo Coelho, el Dalai Lama, la tenista Sania Mirza, l’actriu Sadie Robertson o el doctor Deepak Chopra.

Colina afegeix que “l’escolta realitzada s’ha convertit en una gran ajuda per als bisbes d’arreu del món a qui el Papa Francesc va reunir a Roma per fer front al gran repte que l’Església té avui, com poder comunicar precisament a aquests joves”. De fet, l’equip d’investigadors ja ha dut els resultats al mateix Sínode de Bisbes, així com a diverses institucions d’arreu del món, com la Pontificia Universitat Gregoriana, el Club de Premsa de Varsòvia, la reunió anual de representants de comunicació de les diòcesis de Portugal a Fàtima, l’Associació de Premsa Catòlica dels Estats Units, la Universitat de Yale, el Boston College, la Universitat de Santa Clara a Califòrnia, la Universitat Loyola Maryland a Baltimore o la Universitat de Fordham, a Nova York, entre d’altres. L’estudi complet es presentarà a Barcelona el proper mes de gener del 2019.