Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Valentina Laferrara –CR) El catolicisme s’està viralitzant a la xarxa social Tik Tok de la mà d’un grup de consagrades que trenquen amb els estereotips de la vida religiosa per transmetre el missatge de Jesús a diferents generacions d’usuaris. Les germanes Josefina Cattaneo (@joseecattaneo), Judith de Jesús Sace (@judithbio90), Marta Moreno (@sor_selfie) i Xiskya Valladares (@xiskya) han compartit amb Catalunya Religió la seva experiència en aquesta xarxa social. Elles ho tenen clar: si la gent està a Tik Tok, Jesús també ha de fer-ho.

La quarantena per la pandèmia de la Covid-19 va ser el punt de partida perquè diverses dones de l’Església Catòlica s’iniciessin a la xarxa social de videos ultracurts. “Vaig decidir obrir un compte a Tik Tok perquè estàvem vivint un moment de molta desesperança, molta tristesa, molt aïllament, i la gent, més que mai, estava en xarxes socials”, explica Josefina, germana de la Congregació Mercedàries de l’Infant Jesús, situada a la ciutat argentina de Còrdova. Des de llavors, ha acumulat més de 130 mil seguidors. Amb carisma i alegria, aquesta jove de 26 anys es proposa transmetre el missatge de Jesús mitjançant balls, acudits i reflexions divertides. “De vegades, no parlo de Jesús de manera explícita, però sé que amb el que comparteixo, d’alguna manera, estic parlant d’ell”, sosté.

Marta, de la Comunitat de Religioses Jesús Maria de Colòmbia, es va aventurar a la xarxa social motivada per la seva neboda de 14 anys, “que viu enganxada a Tik Tok”. Volia mantenir el contacte amb les alumnes dels tres col·legis que té a càrrec la seva comunitat a la ciutat colombiana de Medellín. Ràpidament, els seus vídeos van captar l’atenció d’usuaris de diferents parts de món. Avui compta amb més de 300 mil seguidors, amb els qui genera empatia a través de l’humor. “No m’imagino un Jesús amb cara de pomes agres, com diu el Papa, sinó un Jesús alegre i proper”, expressa Marta després d’assegurar que el sentit de l’humor és part del valor evangèlic. Per a ella, Jesús veuria Tik Tok com un mitjà per a traslladar la paraula de Déu i, per això, segurament, utilitzaria aquesta xarxa social. “Si Jesús visqués ara, tindria un compte a Tik Tok”, remata Josefina.

Motivar l’interès per la religió catòlica

Tik Tok, sense dubte, és una eina útil per motivar l’interès dels usuaris pel catolicisme. En oferir titulars divertits “de temes super elevats”, com el religiós, es converteix en “un trampolí per picar la curiositat de la gent”, aprecia Marta. “A Tik Tok es dona un caramel perquè la gent vulgui anar a més”, hi coincideix Xiskya, consagrada nicaragüenca i professora de Community Management al Centre d’Ensenyament Superior Alberta Giménez (CESAG) a Mallorca. Dels seus més de 440 mil seguidors rep multiplicitat de preguntes. 

Els temes més recurrents en el seu perfil són l’homosexualitat, el pecat i l’esoterisme. “El fet d’estar a les xarxes socials dona l’oportunitat a la gent de preguntar sense gaire molèstia”, apunta al mateix temps que assegura que “això és un servei d’ajuda per a la gent”. És que Tik Tok permet traslladar el llenguatge teològic al llenguatge pràctic. “És una manera d’aterrar la teologia a la vida i, així, que la gent vegi que sempre estem presents”, hi afegeix Marta.

Trencar amb els estereotips de la vida consagrada

La presència de les germanes a Tik Tok també ha permès trencar amb els estereotips existents sobre la vida consagrada. “Hi ha força ignorància religiosa perquè es creu que ens passem el dia resant, que vivim sense relacions socials i que no tenim hobbies”, assenyala Xiskya, convençuda que reflectir la seva vida quotidiana a Tik Tok permet trencar amb l’estereotip. El seu dia a dia “és una cosa que la gent considera misteriós, perquè, generalment, no coneix a persones consagrades que es diverteixin i gaudeixin la vida com qualsevol altre”. Això l’ha motivat a elaborar vídeos ultracurts que reflecteixen la seva rutina diària: es mostra esmorzant, treballant, conduint, passejant amb amigues i gaudint dels peixos que té en un petit aquari.

“Crec que el meu contingut es va fer viral perquè trenca tabús”, diu Judith, consagrada mexicana que es va llançar a la xarxa social amb un lip sync (sincronia de llavis) de la versió catòlica de Tusa, l’èxit musical de Karol G i Nicki Minaj. Els seus vídeos, que adapten reptes virals o modifiquen cançons per transmetre el missatge de Jesús, s’han convertit ràpidament en un fenomen. Avui, compta amb més de 510 mil seguidors. “En els meus vídeos, busco transmetre que una religiosa no és amargada, avorrida o algú que no sent”, explica Judith en insistir que ella és humana i, com qualsevol altra, li agrada divertir-se. “El meu objectiu és que la gent tingui una referent religiosa diferent”, conclou.

En el mateix sentit es pronuncia Martha en considerar que cal mostrar “un rostre alegre de la vida consagrada” perquè la gent s’adoni que “és multifacètica i que s’ha quedat amb un estereotip molt antic”. Josefina, per la seva banda, assegura que la comunitat religiosa travessa un desafiament molt gran perquè ha de “demostrar-li al món que els consagrats són gent d’aquest temps que fa una opció preferencial per Jesús”. És molt important reflectir que “hi ha moltes i molts joves que se la juguen per Jesús”, insisteix.

L’efecte sorpresa del gènere femení

El fet que les dones de l’Església Catòlica es llancin a Tik Tok és, sens dubte, una manera de trencar aquests estereotips, ja que la gent està acostumada a veure el gènere masculí de l’Església, és a dir, als religiosos. “Ha sorprès que les consagrades siguin a Tik Tok”, assegura Xiskya, qui per celebrar el Dia Internacional de la Dona, el 8 de març, va realitzar una publicació advocant pel respecte, la promoció i la dignitat de les dones de tot el món.

“Veure una religiosa a xarxes socials és una cosa nova, un factor sorpresa, ningú s’ho esperava”, indica Judith en considerar que crida l’atenció “veure una manera diferent de la que s’acostuma a imaginar, és a dir, a l’espiritual i prudent”. El seu ingredient per captivar a la gent i fer que el fenomen creixi exponencialment és mostrar-se com una religiosa “alegre i lliure”. Com bé publica al seu perfil de Tik Tok, considera que aquestes qualitats, al costat de l’amor i el respecte, són les que ha de tenir una dona líder al món modern.

“A poc a poc, les dones religioses comencem a tenir protagonisme, tot i que encara tenim una església molt clerical”, sosté Marta. Per celebrar el 8 de març, la religiosa colombiana va publicar un vídeo a Tik Tok amb les seves companyes de congregació, on es refereixen a la dona com una persona valenta i emprenedora que s’accepta, s’estima i es valora com és, sense caure en els prototips que imposa la societat.