Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Ja fa algunes setmanes, vaig tenir la gosadia d’exposar unes reflexions sobre una qüestió que aleshores va suscitar recels. Alguns comentaris de seguida em van advertir que trepitjava un terreny relliscós. Per una raó molt simple: algunes afirmacions podien fer pensar que em decantava per un determinat model de reforma educativa que, en aquell moment, era objecte de debat. Crec que ara puc tornar-hi sense por de relliscar.

La qüestió de fons és aquesta: quan, en la nostra societat, tot ha canviat tant i tan de pressa, ¿algú pot creure que les nostres escoles podran continuar realitzant la seva tasca amb quatre retocs de pintura i algun guarniment que els doni la imatge d’escoles renovades? Algú pot creure que no ens cal repensar el model d’educació habitual a gran part de les nostres escoles?

Sovint el papa Francesc exposa dues idees que ha deixat escrites en la Evangelii Gaudium. Es refereix a l’Església i a l’acció pastoral, naturalment, però les podem aplicar igualment al món de l’educació escolar. La primera idea es aquesta: «no podem deixar les coses com estan», és a dir, el canvi es necessari. La segona idea és molt semblant: «ens cal abandonar el criteri, tan còmode, del sempre s’ha fet així».

Fa poc més d’un any, la Comissió Europea va invitar els governs de tots els països membres de la Unió a repensar l’educació que els joves reben a les escoles, simplement perquè no és l’educació que ara necessiten per a participar activament en la nova societat que s’ha anat configurant al llarg de les darreres dècades. És una manera de dir que ens cal dissenyar un nou model d’educació per als nous joves de la nova societat.

Compte! No hem de fer-ho perquè ara ho diguin la Comissió Europea i l’OCDE (Proves PISA). Elles només assenyalen allò que, pel que sembla, nosaltres sols no hem estat capaços de descobrir, o bé encara no hem tingut el coratge d’afrontar. Pels fruits els coneixereu!

Ara he tingut l’oportunitat de col•laborar en la redacció d’un llibre que tracta d’aquesta qüestió. Ha estat redactat pensant en la situació en què es troben molts mestres i professors de les nostres escoles. El títol és suggerent: CIUTADANS COMPETENTS. Serà presentat el proper dimarts dia 11, a les 7 del vespre, a la seu del Col•legi de Doctors i Llicenciats (Rambla de Catalunya 8), a Barcelona. Pot ser del vostre interès.