Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Deu d’estar aquests dies ja a les llibreries, o bé està apunt de sortir, el número 50 de la revista “Educació Social, revista d’intervenció sòcio-educativa”. Cinquanta números és una bona ocasió per fer una reflexió sobre el camí recorregut i el significat que ha tingut i té aquest projecte editorial. 

Amb l’inici dels estudis d’Educació Social el 1992 la Fundació Pere Tarrés va ser innovadora  en molts aspectes i un d’ells va ser la creació el 1995 de l’esmentada revista “Educació Social, revista d’intervenció sòcio-educativa.”  Per la meva part he tingut l’experiència acadèmica  agradable i interessant  de formar part del comitè científic d’aquesta revista des dels seus inicis, així que puc ser testimoni de la feina feta.

Aquesta revista està dirigida en primera instància als professionals de l’Educació Social, però també ha sabut anar incorporant  el rigor acadèmic d’una revista en la que també hi escriuen professors d’universitat de diverses universitats espanyoles. Des del principi es va decidir fer dues edicions, una en català i l’altra en castellà, perquè es volia que fos  una revista de referència a tot l’estat sobre l’Educació Social, disciplina que estava naixent i en la que la Fundació Pere Tarrés va ser pionera. Per això es volgué des dels inicis que en el comitè científic hi participessin professionals i acadèmics  d’altres llocs de l’estat on hi havia una tradició d’Educació Social amb perspectives i enfocs semblants als d’aquí a Catalunya. Una altra característica de la revista és que està organitzada en monogràfics: Cada número tracta un tema monogràfic d’interès per diferents àmbits de la professió. Des de fa uns anys es va decidir que la revista estes a RACÓ un portal de revistes en accés obert (on es poden consultar “on line” els números antics).

La notícia recent és que aquesta és la revista més consultada de totes les de la base de dades RACÓ i rep el 50% de les consultes de totes les revistes de la Universitat Ramon Llull. El 2011 la versió castellana va rebre 40992 visites i la versió catalana 26678. Són moltes per ser una revista d’aquestes característiques. I, perquè es produeix aquest èxit? Doncs perquè amb els  50 números  publicats i disponibles, la qualitat dels col·laboradors i l’interès de les temàtiques que es tracten, fan que les persones que busquen informació sobre els temes que s’hi han tractat la trobin en aquesta revista. Es impressionant la varietat de les temàtiques i autors que s’hi poden trobar  i que ara no puc resumir perquè francament no es pot fer una selecció parcial. S’ha anat doncs consolidant com una revista de referència a nivell estatal, tal com des del començament aspirava a ser.

Això és especialment important en el moment actual, ja que l’Educació Social ha passat a ser un grau, i per tant a poder desenvolupar màsters oficials i doctorats, és a dir s’ha consolidat com a titulació universitària. Així la revista afronta una nova etapa en la que la realitat universitària serà molt més important i present. La revista està ben posicionada per tenir les característiques de qualitat d’una revista acadèmica. El repte actual és com fer-ho sense trair el principi originari de que sigui també útil pels professionals.

Desitgem que segueixi l’encert  que ha tingut fins ara l’equip responsable de la revista, encert en l’actualitat i interès dels continguts. Enhorabona a la Facultat Pere Tarrés-URL per aquests 50 números i per molts anys!