Vés al contingut
Catalunya Religió
mans-unides-analfabetisme-01
Fotografia: Mans Unides

MANS UNIDESAmb motiu del Dia Internacional de l'Alfabetització, el 8 de setembre, l'ONG Mans Unides posa l'accent en reclamar una educació inclusiva, equitativa, de qualitat, transformadora i sostenible per a totes les persones. "Advoquem per una educació que possibiliti una vida i un futur dignes per a totes les persones i les comunitats", explica María José Hernando, del departament d'Estudis de l'ONG.

Per Hernando és inacceptable que, segons les dades publicades per la UNESCO, més de 763 milions de joves i adults més grans de 15 anys no tinguin habilitats bàsiques de lectura i escriptura. En un món, en què la tecnologia avança a passos gegants, un alt percentatge de la població "no ha pogut desenvolupar les habilitats que els permetin beneficiar-se d'aquests avenços". Perquè, exposa Hernando, "l'educació és un dret humà fonamental, que possibilita la realització d'altres drets".

En ple segle XXI encara hi ha 244 milions de nens i joves sense escolaritzar. I, un nombre elevat d'aquells que sí que estan matriculats a l'escola, no han adquirit els coneixements necessaris de lecto-escriptura i càlcul. "Aquest és un dels obstacles més grans perquè aquestes persones i societats puguin sortir de la pobresa i per impedir que aquesta sigui hereditària", explica María José Hernando.

Dones i nenes, les grans desigualtats en l'educació

Les grans desigualtats en matèria d'educació es manifesten fonamentalment en les dones i les nenes, tot i que «l'educació i l'alfabetització d'aquest 50% de la població redueix les xifres de matrimonis precoços infantils, millora les taxes de mortalitat materna i infantil i la nutrició i l’educació de les famílies». A més, una dona «educada» té moltes més possibilitats de participar en les decisions que es prenguin al si de les seves famílies i comunitats, assenyala Hernando.

L'educació és també un factor fonamental per a la creació de societats pacífiques i sostenibles. Així ho assegura la UNESCO, que incideix que "els programes d'alfabetització ajuden a enfortir els valors democràtics, la convivència pacífica i la solidaritat comunitària".

En aquest sentit, es manifestava l'arquebisbe d'Adis Abebael, el cardenal Berhaneyesus Souraphiel, en la seva visita a Mans Unides. L'educació és, segons el cap de l'Església catòlica etíop, l'única manera de canviar les circumstàncies actuals que enfronta el país de la Banya d'Àfrica, immers en una espiral de violència, que ha impedit a molts estudiants acudir a les aules durant gairebé tres anys. "L'educació és clau per combatre molts dels problemes sociopolítics i econòmics a què s'enfronta Etiòpia", assegurava el prelat.

Entre el 2019 i el 2022 Mans Unides va Aprovar un total de 684 projectes educatius, per un import superior als 40 milions d'euros

Per això, l'objectiu primer de les escoles catòliques és "educar els nens i les nenes d'Etiòpia com a membres d'una sola societat, intentant prevenir les diferències ètniques i regionals que després porten al conflicte", va declarar Berhaneyesus.

Mans Unides, que "aposta per un desenvolupament centrat en les persones i per a totes les persones", situa l’educació en un primer pla en la lluita contra la fam i la pobresa que va emprendre fa gairebé 65 anys. Per això, entre el 2019 i el 2022, l'ONG de l'Església catòlica ha aprovat un total de 684 projectes educatius, per un import superior als 40 milions d'euros.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.