Vés al contingut
Catalunya Religió
sant-felip-neri-5
Fotografia: Sant Felip Neri.
Galeria d'imatges

Oratori Sant Felip Neri El grup valencià de música antiga 'Harmonia del Parnàs' ha tancat aquest dijous les III Jornades Internacional de Patrimoni Musical que ha acollit l'Oratori de Sant Felip Neri de dimecres a dijous. Aquestes jornades acadèmiques s’han convertit en una referència dins del sector de la música antiga i la seva recuperació i enguany han tractat el tema de la 'Música urbana, oratori (espai de música) i art sacre'.

Durant el concert d'aquest dijous s'ha escoltat música del Mediterrani peninsular del segle XVIII i la interpretació d’una peça de l’autor Antonio Caldara. En la interpretació s'han mostrat les singularitats d’un instrument original i restaurat, el chalumeau, una flauta curta que no es té constància de la seva introducció a la península i que només es conserven sis exemplars al món.

“És molt important tenir un coneixement profund del patrimoni i la història de Sant Felip Neri”

Les Jornades es van inaugurar el dimarts a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona. Totes les sessions realitzades han anat a càrrec de professors i experts en l’àmbit de la musicologia i l’art sacre.

Dimecres la jornada es va traslladar a Sant Felip Neri i va començar amb una benvinguda a càrrec del director de Projectes de l’Oratori Manuel Manonelles, que va recordar que “és molt important tenir un coneixement profund del patrimoni i la història de Sant Felip Neri”. També va fer valdre tot el patrimoni musical que ha estat lligat amb l’Oratori des dels seus inicis.

Al llarg del matí es van poder seguir dues sessions, moderades per Luis Antonio González Marín del CSIC i Victoriano J. Pérez Mancilla de la Universitat de Granada. Les conferències van exposar la història dels oratoris, en especial el de Sant Felip Neri de Barcelona, i la seva influència en el patrimoni musical dels segles XVII i XVIII. Les ponències van remarcar que la música és un punt clau en la història de l’Oratori i que la música representada a l’espai sempre ha estat una referència, tant en l’àmbit barceloní com europeu.

Les III Jornades han posat en relleu el patrimoni musical urbà generat i custodiat a les catedrals, esglésies parroquials i convents, o que s’ha conservat, per diversos motius, en institucions no religioses. També han estudiat el passat a partir de fonts visuals i sonores vinculades a les catedrals, esglésies parroquials i convents. Finalment, han proposat diferents maneres d’apropar-se a la conservació, l’estudi, la recerca, i la gestió del patrimoni musical i artístic urbà.

Les III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical han estat coorganitzades amb la Universitat de Barcelona, el CSIC i l’Arquebisbat de Barcelona.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.