Vés al contingut
Catalunya Religió
música màkina
Imatge del concert promocional de CSFCMMCAB, programat pel dilluns 24 de juliol | Instagram @csfcmmcab

CR L’artista Marc O’Callaghan ha denunciat a través d’un comunicat la cancel·lació del seu espectacle de música electrònica, programat pel dilluns 24 de juliol a l’Església de Sant Jaume de Barcelona, arran de pressions per part d'una confraria al rector de l’Església per considerar el concert inadequat moralment.

En el comunicat publicat a Instagram, O’Callaghan explica el temple és la seu de l'Hermandad del Rocío i de la Cofradía de las Angustias, les quals estaven en desacord amb l’acte. L'Hermandad del Rocío va informar que retiraria la seva imatge de la capella, per tal de no participar en l’espectacle, i va demanar a l’autor que eliminés la imatge del seu sant d’un vídeo antic publicat. O’Callaghan explica que “va acceptar i satisfer les demandes”. En canvi, "la Cofradía de las Angustias senzillament va preguntar en què consistiria l’acte i paral·lelament ha pressionat al rector per evitar que es realitzi”, es relata en el document.

"s’està valorant la pertinència del concert a partir de la interpretació moral de les actuacions de l'artista en una esfera de la seva vida completament separada"

“El motiu de l’oposició de les dues entitats és perquè es fixen únicament en la forma musical electrònica del concert, la qual relacionen amb contextos de discoteques i consideren un sacrilegi que tingui lloc en un espai sagrat”, s’afirma en la declaració. L’autor explica que el format de la seva música està perfectament adaptat pel concert a l’interior del temple i pensat per “generar un ambient de contemplació ultramundana que tendeix a despertar la Fe dels ateus”.

El punt d’inflexió ha estat la difusió d’un vídeo recent d’un altre projecte de l’artista anomenat Coàgul, on surt nu. “El van enviar al rector com a prova de la meva inadequació moral per realitzar el concert”, explica. Amb tot, el comunicat disculpa a la parròquia del Pi i assegura que la institució ha mostrat suport total a la realització del concert. El rector de la parròquia no ha volgut donar declaracions sobre aquest fet a Catalunya Religió.

L’artista remarca que realment la qüestió és que s’està valorant la pertinència del concert a partir de la interpretació moral de les actuacions de la seva persona en una esfera de la seva vida completament separada del concert en si mateix. “Això seria un escàndol en qualsevol altre cas de major rellevància”, assegura.

Una proposta innovadora

El concert formava part del projecte Correspondències Simbòliques entre Folklore Catòlic i Música Màkina al Casc Antic de Barcelona (CSFCMMCAB) en el qual col·laborava directament l’Arxiu del Pi i la Parròquia de Santa Maria del Pi i Sant Jaume. El format de l’espectacle inclou un recorregut per les capelles del temple, il·luminant cada sant alhora que sonen les melodies dels goigs o himnes corresponents. “Volem explicar així la sincronia entre espai (arquitectura) i temps (música)”, informen des de l’organització.

El número es basava en la reproducció en directe de la pista 03 del disc Santoral Interior, titulada 'Església de St. Jaume', en una versió inèdita desaccelerada beatless trance.

Aquesta hauria estat una experiència repetida, ja que a principis de setembre ja es va acollir l’espectacle a la Basílica del Pi, amb la diferència que la pista que correspon amb la Basílica de Sta. Maria del Pi és la número 6.

“El motiu de l’oposició de les dues entitats és perquè es fixen únicament en la forma musical electrònica del concert"

Les dues peces s’inclouen dintre del primer àlbum Vol.1 Santoral Interior de Marc o’Callaghan, compost per 10 cançons que són un reflex de l’estructura interior de cada una de les 10 esglésies esmentades en els seus títols.

O’Callaghan explica que les obres tal com estan concebudes només tenen sentit representar-se en el lloc específic pel qual s’ha pensat. “Si es fes en un altre lloc, s’hauria de fer a partir dels sants d’aquest altre lloc, i si es fes en un altre lloc, sense sants seria una altra peça diferent”, detalla.

Pel primer concert del setembre des de l’arxiu de Santa Maria del Pi defensaven el projecte perquè calia “estar també al segle XXI”. Sense oblidar el cicle de música antiga, també havien decidit "portar les noves tendències musicals a la Basílica”.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.