Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Per saber-ne més

(Glòria Barrete –CR) L'any 1987 va néixer Ciutat Nova, una revista en català que seguia l'estela de les seves germanes Ciutat Nova d'arreu del món i que sorgia com un servei de comunicació entre les persones del voltant del Moviment dels Focolars, editor del projecte.

Els inicis de la revista estaven farcits de notícies i testimonis amb l'objectiu final de treballar per a la fraternitat universal i aportant una mirada pròpia al diàleg a tots els nivells, objectiu propi del Moviment dels Focolars que va néixer dins de l'Església Catòlica però que té membres de totes les esglésies cristianes, d'altres religions i inclús de conviccions no religioses.

Ara, acaben de finalitzar un replantejament del projecte editorial i han comptat per fer-ho amb estudiants de l'escola universitària Elisava. Catalunya Religió ha parlat amb el director de la revista, Josep Bofill, per conèixer com ha estat el procés de reinvenció.

Reinventar el projecte

"Els darrers anys, amb tota la crisi econòmica i els canvis en el món de la comunicació, la necessitat d’un replantejament a fons era inevitable i vàrem veure-ho com una oportunitat d’actualització i fins i tot de reinvenció", explica Bofill. Els nous canals de comunicació, més immediats i multimèdia que una revista bimestral, convertien en obsoleta la primera funció de la revista que era posar en contacte la comunitat dels Focolars. D'altra banda, aquest canvi comunicatiu també es presentava "com una possibilitat de sortir més enfora i oferir un producte obert al 100% a tota la societat".

Van crear un grup de treball i es van posar en contacte amb el 'Màster en investigació per al disseny i la innovació' de l’escola universitària Elisava; "Intuíem que les eines d’innovació que fan servir -Coolhunting i DesignThinking- ens podrien ajudar a  anar a fons en el nostre procés de canvi". També el fet de treballar amb joves d’arreu del món que no els coneixien de res els podia donar un plus.

De seguida el grup de treball va arribar a la conclusió que el missatge de Ciutat Nova "és molt actual i necessari, també per als joves, siguin d’on siguin i pensin el que pensin", però que s'havien de canviar moltes coses. Entre altres punts, calia començar pel llenguatge, "que sonava estrany", seguir per la manera de treballar, "fent-la més col·laborativa", i superar la dinàmica redactor-lector clàssica, "reforçant l’element comunitari que ja portava implícit des del seu naixement".

Una nova criatura

Ciutat Nova es va animar a fer aquest canvi profund i amb un equip d’alumnes internacionals d’aquest màster van dissenyar un nou “producte comunicatiu”. Va (re)néixer una criatura que ara és trimestral i que té com a eix central el diàleg, "eina que fem servir per tractar cada tema que presentem, ja que ara cada número és monogràfic".

El nou projecte Ciutat Nova, però, no és només una revista, sinó que va acompanyat d’un blog d’opinió dels seus col·laboradors que actualitzen setmanalment, així com dels actes de presentació que fan en diversos formats i municipis de Catalunya i que els serveixen "per fer sortir de les pàgines les persones i els projectes que hi presentem".

Alhora, treballen també en la possibilitat d’oferir un cicle de concerts i reforçar el seu paper formatiu amb una mena d’escola d’estiu. També estan presents a les xarxes socials.

Cercadors d'aigües subterrànies

"Ciutat Nova està esdevenint un projecte cultural del qual la revista és el lloc, el paper, on cristal·litzen les relacions que anem establint, els projectes que mostrem, la formació que oferim o els testimonis que presentem". Els agrada dir que Ciutat Nova "té vocació de saurí", aquella persona que amb un bastó busca els corrents d’aigua subterrània i els mostra.

En aquesta mateixa línia en el darrer número han encetat una relació de col·laboració amb el programa 'Design for City Making del DesisLab d’Elisava', diferent al Màster que ha col·laborat amb el replantejament. "Aquesta col·laboració la veiem com una oportunitat de mostrar a tot un grup d’alumnes la nostra mirada, com observem, què busquem i valorem quan pensem en una Ciutat Nova feta d’unes relacions noves".

I perquè tot això sigui possible Ciutat Nova ha fet la inversió més forta en recursos humans i econòmics de tot el procés per poder oferir tant la revista com la web, que inclou el blog, també en castellà. "Això ens permet sortir també fora de Catalunya i ja estem començant". És una manera coherent de fer possible la seva "vocació de diàleg obert a 360º", com els agrada dir.