Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Zoom, Google Meet, Microsoft Teams, Skype,... són entorns amb els que ens hem familiaritzat els que hem tingut i tenim el privilegi de poder fer teletreball, i que han vingut per quedar-se entre nosaltres. En molts aspectes el teletreball té avantatges, així com també en té l’aprenentatge on-line.

Ara, molts professors universitaris estem preparant el curs que ve, que començarà amb una combinació d’aprenentatge presencial amb aprenentatge utilitzant recursos digitals. Protegir la salut dels joves, professorat i personal d’administració i serveis és prioritari, com també ho és aprendre a conviure amb les limitacions actuals, tot recuperant una part de normalitat. Per això aplicarem el que es denomina com a “blended learning”, aprenentatge híbrid o també aprenentatge multimodal. Aquest tipus d’aprenentatge va més enllà de fer classes on-line i tracta d’incorporar diverses tècniques pedagògiques, unes presencials, altres on-line, per treure el màxim profit educatiu de la tecnologia. Per això el professorat s’està formant, perquè aquesta nova modalitat sigui una realitat a partir del setembre a la nostra facultat. També algunes de les tècniques que aplicarem hauran vingut per quedar-se i transformar en alguns aspectes la docència universitària. Si hem de preparar els joves pel futur que es trobaran, no els poden pas mancar algunes d’aquestes tècniques i formes d’aprendre i treballar.

Tanmateix, el psiquiatra i psicoanalista francès Boris Cyrulnik, conegut pels seus treballs sobre els vincles afectius i la resiliència, explica en una entrevista recent, recollida per la professora Anna Forés,  com la pantalla, que millora la comunicació, també altera les relacions humanes. De fet –diu l’autor- ja teníem menys contacte humà abans de la pandèmia. Quan ens comuniquem de manera molt continuada per pantalla o whatsapp, com fan els joves –diu Cyrulnik-,  la relació humana es deteriora, es danya. He vist –segueix- que el 40% dels joves no contesten al mòbil quan veuen que els seus pares els truquen, però diuen que els estimen. Els estimen però ja no hi ha cap relació amb ells. És un toc d’alerta de l’expert en vincles afectius davant l’eclosió de les pantalles en més i més aspectes de les nostres vides.

Cyrulnik no és pas pessimista, doncs exposa també en la mateixa entrevista, que creu que després de la pandèmia hi haurà una explosió de relacions, associacions, llocs de diàleg, seguint la lògica d’aquesta necessitat fonamental humana d’establir vincles personals.  Haurem d’estar atents per saber-la canalitzar. Així doncs és poc probable que les pantalles puguin substituir la qualitat presencial de les relacions, tot i que n’hem de tenir molt present el seu potencial.

Entretant, esperem que aquesta explosió de relacions a la que es refereix Cyrulnik es retardi una mica, a que el coronavirus estigui ben controlat! Prenguem les mesures que ens recomanen. I també espero que puguin gaudir uns dies, si en tenen ocasió, del contacte directe amb la natura, per desconnectar d’aquest temps tant dur per molts i renovar energies pel nou curs! Bon estiu a tothom!