Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Hem arribat al final de curs. Aquests dies els/les mestres i professors/res han finalitzat aquest atípic curs, es formen i ja estan preparant la denominada ‘nova normalitat’ pel curs vinent. Hi hauria molts aspectes a considerar sobre el que ha passat al món educatiu i com s’ha actuat en resposta a la crisi de salut i les situacions associades al confinament. Davant una situació molt difícil per molts, en general, els mestres i professors dels centres educatius han fet una gran feina. Els responsables de les administracions i organitzacions educatives han tractat també de respondre amb mesures sense precedents que s’ajustessin a la novetat de la situació. Ha acabat l’any escolar, han estat molts aprenentatges nous i se’n han deixat pel camí molts d’altres, també s’ha posat a prova la capacitat de resposta dels sistemes i institucions educatives. Ens allargaríem si entréssim en tots aquests aspectes.

Tanmateix, hi ha un aspecte que mereix una especial atenció. Amics que coneixen bé alguns centres educatius de barris humils em diuen que entre un 30% o 40% dels nens i nenes d’aquests centres hauran perdut el curs. Això pot suposar per ells un retard important difícil de recuperar.

Aquests dies comencen molts casals d’estiu, colònies, activitats de centres d’esplai, com són els organitzats per la Fundació Pere Tarrés que realitza una crida d’una campanya solidària perquè cap nen/a es quedi sense poder participar-hi. Una altra institució com la Fundació Jaume Bofill parla de fer un esforç per tenir un estiu enriquit, que permeti compensar les mancances i les desigualtats d’un nombre considerable d’infants, que a Catalunya poden arribar a ser 300.000. Demanen suport als ajuntaments, proposen que han de garantir 80 hores d’activitats educatives a l’alumnat vulnerable aquest estiu.

Les Escoles de la Pau de la Comunitat de Sant’Egidi, proposen una Escola d’Estiu amb joves voluntaris per ajudar els infants per recuperar els mesos d’escola. Es fonamenten en la pedagogia de Milani a Barbiana, que va mostrar que quan hi ha l’interès per la persona, i els infants es senten acceptats i estimats, augmenta la seva motivació per a aprendre. En aquesta escola d’estiu cada jove atén a un infant, amb llibres d’estiu per ajudar-los a que no es despengin i es tornin a reenganxar al procés educatiu. 

És molt important també destacar com, a més a més dels beneficis pels nens/es, aquestes activitats de lleure enriquit són un element formatiu de primer ordre també pels joves que les organitzen i hi participen. Aquests dies centenars de casals, colònies activitats d’esplais i agrupaments escoltes s’inicien a tot Catalunya. Encara som a temps a reparar almenys part del que han perdut els infants més vulnerables. Serà una molt bona feina!

Com diu Francesco Tonucci en un llibre recent, és prioritària la necessitat que les nostres societats apostin definitivament pels nens i les nenes. A tots/tes els nens/es i joves: bon estiu enriquit!