Vés al contingut
Per Maria Rosa Ocaña .
Icones

Aquests dies d’estiu un grup de persones s’ha reunit per participar en el Taller de iconografia que ha estat dirigit pel Hieromonjo Serge Pescay. Durant uns dies, d’absoluta dedicació, els participants han pogut realitzar cadascú una icona.

Com és habitual, la pregària ha precedit a l’acció de pintar (escriure) i, en bona harmonia les mans dels deixebles han seguit les indicacions del mestre i, allò que era una fusta en blanc ha anant prenent forma i color, fins arribar al rostre, convertint-se finalment amb la icona que després haurà de ser beneïda.

La realització segueix unes pautes que donen sentit i contingut a la icona que es desprèn de l’ensenyament que l’Església formulà en resposta a l’iconoclasme.

La manera, en què es treballa en un taller d’iconografia està impregnat d’una atmosfera que invita al recolliment i a un seguiment minuciós d’allò que s’està significant i plasmant en una tècnica i un dibuix que requereix la mestria d’un iconògraf que ha adquirit en ell mateix la saviesa d’allò que és sagrat i pot transmetre als seus alumnes. Malgrat les icones segueixen un patró, la sensibilitat de l’artista sempre es distingirà un de l’altre.

Per arribar al seu ple coneixement juntament amb la Tècnica es recomanable que els iconògrafs paral·lelament s’introdueixin en l’estudi de la Teologia de la icona, és a dir, la Iconologia.

Una de les persones reconegudes en el món de la iconografia, en el cristianisme ortodox, es Leonid A. Uspenski (1902-1987) iconògraf i teòleg rus. En el seu llibre Teologia del icono descriu de manera magistral tot un compendi d’aspectes que giren entorn del tema que ens ocupa. Un llibre molt adient per aquelles persones que desitgen conèixer el món de la iconografia i tenir un bon referent, abans d’iniciar-se en aquest art, tot tenint en compte que es parla des de la tradició ortodoxa.

En la Presentació del llibre podem llegir: Uspenski parlava poc ... però quan deia alguna cosa arribava sovint al cor del problema... L’ambient en el taller era molt tranquil, d’interioritat... Uspenski no només ensenyava una tècnica: transmetia la tradició de l’església...sobretot amb la seva vida... Els seus alumnes coincideixen en senyalar la seva coherència, sobrietat i el seu particular mètode d’ensenyament que deia: “la projecció de la bellesa es un do de Déu que opera en nosaltres per l’Esperit Sant, que el primer objectiu de la iconografia no era produir una icona, sinó la santificació del propi iconògraf. L’accent el posava en el camí que ha de recórrer cada persona per que l’Esperit Sant pugui un dia actuar a través d’ella”

Sí, la transmissió de l’ensenyament de la iconografia segueix vigent en el dia d’avui, encara per molts es un veritable descobriment, perquè el seu llenguatge, ens condueix al misteri de la Encarnació, del Déu fet home i abasta les fronteres del món. A través dels Tallers y dels Mestres iconògrafs es perpetua aquesta tradició mil·lenària.

Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.