Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

La Bíblia hebrea col·loca el llibre de Daniel entre el conjunt de llibres que s'anomenen Escrits. Una extensa secció del llibre està escrita en llengua aramea (2,4-7,28), la resta en hebreu. El llibre de Daniel en la Bíblia hebrea és més curt que en la versió dels Setanta (S. II aC.) i que en l'anomenada de Teodoció ( s. I aC.); aquesta conté la pregària d'Azaries i el càntic dels tres joves, el conegudíssim episodi de Susanna i la narració de Bel i el drac. Tal com el considera la Bíblia hebrea, el llibre de Daniel es divideix en dues parts:la primera (cc. 1-6) recull històries edificants sobre Daniel i els seus companys a la cort de Babilònia, la segona (cc. 7-12) és la formada per quatre visions en la que Daniel contempla, en imatges simbòliques, la successió de quatre reialmes que els jueus van suportar de l'exili de Babilònia fins el moment en que Déu estableix per a ells el seu propi reialme. D'aquesta segona part en llegim un brevíssim fragment a la primera lectura d'avui (Dn 7,13-14) que presenta la coneguda visió del Fill de l'home.

 L'expressió "fill de " acompanyada normalment d'un substantiu o un adjectiu es troba sovint a la Bíblia. Així per mencionar els israelites s'usa l'expressió "fills d'Israel" (exp. Ex 19,3; Nm 23,21; Is 27,12; Mi 5,2; Sl 22,24). En el llibre del profeta Ezequiel apareix moltíssimes vegades posada en boca de Déu per dirigir-se al profeta (exp. Ez 2,1.3) i vol dir simplement home. L'expressió "fill d'home" per referir-se al genèric home la trobem també per exemple a Is 51,12; Jb 25,6. Així "Fill d'home" es refereix simplement a l'home com a ésser humà, un membre de la raça humana.

El text que ens ocupa forma part d'una visió on bèsties que surten del mar són desposseïdes del seu poder quan compareixen davant el tribunal de Déu representat amb els trets d'un ancià amb cabells blancs. Llavors ve sobre els núvols del cel algú semblant a un fill d'home i avança fins el tribunal de Déu per rebre la reialesa i el poder. El Fill de l'home es contraposa a aquestes bèsties que surten del mar que se'ls prendrà el poder per ser donat al Fill de l'home.

No es pot passar per alt que el text diu "com un fill d'home". Es ressalta l'aspecte humà d'aquest personatge misteriós. De fet, ,més endavant, en el text (v.18) serà identificat amb el poble sant de l'Altíssim, és a dir,amb els qui, sofrint persecució i martiri, s'han mantingut fidels a Déu.

Però el Fill de l'home és més que un home. Vé amb els núvols del cel; això recorda el Sinaí on la glòria del Senyor apareix en el núvol (Ex 16,10). La proximitat del Fill de l'home i l'Ancià pressuposa que aquest li atorgarà una missió important i que participarà de la gloria de Déu. Se sobreentén una entronització prèvia a la concessió del poder i la reialesa. En el relat de la creació, Déu en crear l'home i la dona, els dóna el domini sobre els peixos del mar, els ocells del cel i totes les bestioles que s'arrosseguen per terra (Gn 1,28). El mal ús del poder derivarà en el poder que tenen les bèsties per fer mal al poble sant, per això ara tot poder serà atorgat al Fill de l'home a qui tots els pobles nacions i llengües faran homenatge. S'han acabat estàtues fetes d'or, plata, bronze i ferro (Dn 2,37-38), s'ha acabat tota idolatria, ara a qui cal servir és al Fill de l'home.

El missatge del text és que davant un poder humà que sembla aclaparador i invencible, Déu no ha abandonat el seu poble i la seva voluntat alliberadora s'imposarà sobre qualsevol pretensió humana de domini. L'adveniment del Fill de l'home és l'indicador que s'imposarà una nova realitat caracteritzada per l'alliberament del oprimits.

Festivitat de Crist Rei. 25 de Novembre de 2018