Vés al contingut

Ser llum i sal pels altres, glorificant Déu amb la pròpia vida. És el que ha afirmat el Papa Francesc a la Missa matinal a Casa Santa Marta, en la qual han participat també els Cardenals del Consell dels Nou. A l’homilia, el Pontífex ha posat l’accent en el missatge decisiu i sense matisos proposat per l’Evangeli. Ha exhortat els cristians a no cercar «seguretats artificials», sinó a confiar amb confiança en l’Esperit Sant. El servei d’Alessandro Gisotti:

El «sí», la «sal», la «llum». Són les tres paraules evangèliques importants sobre les quals el Papa Francesc ha insistit a l’homilia a Santa Marta.

El Pontífex ha subratllat sobretot que l’anunci de l’Evangeli és «decisiu», no hi ha «matisos» del sí i del no que, al cap i a la fi, «et porten a buscar una seguretat artificial», com per exemple succeeix amb la «casuística».

L’Esperit Sant ens porta al testimoniatge cristià

Aquestes tres paraules -proposades a la Segona Carta de Sant Pau als Corintis- ha evidenciat, «indiquen la força de l’Evangeli» que porta al «testimoniatge i a glorificar Déu». En aquest «sí», doncs, trobem «totes les paraules de Déu en Jesús, totes les promeses de Déu». En Jesús, ha confirmat, «es compleix tot allò que ha estat promès i per això és plenitud.

«En Jesús no hi ha un «no»: sempre «sí», per la glòria del Pare. Però també nosaltres participem d’aquest «sí» de Jesús, per què Ell ens ha conferit la unció, ens ha imprès el segell, ens ha donat el «dipòsit» de l’Esperit.

Nosaltres participem per què estem untats, segellats i tenim a les nostres mans la seguretat -el dipòsit de l’Esperit. L’Esperit que ens portarà al «sí» definitiu, també a la nostra plenitud. El mateix Esperit que ens ajudarà a esdevenir llum i sal, és a dir l’Esperit que ens porta al testimoniatge cristià».

«Tot és positiu», ha reprès el Papa. «Aquell testimoniatge cristià» és «sal i llum». «Llum -ha explicat- per il·luminar i aquell que amaga la llum fa un anti-testimoniatge» refugiant-se en l’una mica «sí» i una mica «no». Aquests, doncs, «tenen la llum, però no la donen, no la deixen veure i si no la deixen veure no glorifiquen el Pare que és al cels». És més, ha advertit, «tenen la sal, però la tenen per a sí mateixos i no la donen per evitar que es faci malbé».

Els cristians són cridats a ser sal i llum

«Sí – sí», «no – no»: paraules decisives, com ens ha ensenyat el Senyor, ha recordat Francesc, «les coses supèrflues provenen del maligne». És aquesta actitud de seguretat i de testimoniatge -ha afegit- el que el Senyor ha confiat a l’Església i a tots els qui estem batejats»:

«Seguretat en la plenitud de les promeses en Crist: en Crist tot s’ha acomplert.

Testimoniatge en vers els altres; do rebut de Déu en Crist, que ens ha donat la unció de l’Esperit pel testimoniatge. Això és ser cristià: il·luminar, ajudar a que el missatge i les persones no es corrompin, com fa la sal; però si s’amaga la llum la sal esdevé insípida, sense força, es debilita -el testimoniatge serà dèbil. Això passa quan jo no accepto la unció, no accepto el segell, no accepto el dipòsit de l’Esperit que hi ha en mi. I això passa quan no accepto el «sí» en Jesucrist».

La proposta cristiana, ha dit Francesc, és senzilla i «decisiva, bonica, i ens dona molta esperança». «Jo sóc llum -podem preguntar-nos- Jo -ha dit també el Papa- sóc sal pels altres?, que proporciona gust a la vida i la protegeix de la corrupció? Estic enganxat a Jesucrist, què significa el «sí»? Em sento untat, segellat? Jo sé que tinc la seguretat que esdevindrà plena al Cel, però n’és dipòsit ara, l’Esperit?

El cristià és «solar» quan glorifica Déu amb la seva vida

En la parla quotidiana, ha observat, «quan una persona és plena de llum, diem «aquesta és una persona solar»:

«Es diu: «És una persona solar». Aquesta manera de parlat ens pot ajudar a entendre-ho. Però és més que solar fins i tot. És el reflex del Pare en Jesús en el qual les promeses es compleixen. És el reflex de la unció de l’Esperit que tots nosaltres tenim. I perquè? Per què hem rebut això? Ho diuen les dues Lectures. Pau diu: «per mitjà de Crist, puja fins Déu el nostre «amen» per la seva glòria», per glorificar Déu. Jesús diu als deixebles: «Així brilla la vostra llum davant els homes per què vegin les vostres bones obres i glorifiquin el Pare». Tot això, per glorificar Déu. La vida del cristià és així».

Demanem aquesta gràcia, ha conclòs el Papa, «d’estar enganxats, arrelats a la plenitud de les promeses en Jesuscrist que és «sí», totalment «sí», i portar aquesta plenitud amb la sal i la llum del nostre testimoniatge als altres per donar glòria al Pare que és als Cels».

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.