Vés al contingut

El punt central del misteri de Jesús és que «em va estimar» i «es va donar a la mort», per mi. Per entrar en aquest misteri, el Papa, a la Missa d’aquest matí a Casa Santa Marta, indica la meditació sobre la Passió del Senyor, el Via Crucis. Anar a Missa està bé, pregar, ser bons cristians però la pregunta central és si s’ha entrat en el misteri de Jesucrist, recorda Francesc.

La seva homilia té com a començament la Primera Lectura de la Carta als Romans, a la qual Sant Pau fa ús de contraposicions – llàstima, desobediència, gràcia, perdó – per mirar de «fer entendre alguna cosa». Se sent «impotent per explicar» el que vol explicar. Darrera de tot això, hi ha la història de la salvació. No hi ha, doncs, paraules suficients per a explicar Crist, Pau «ens llança, per a que caiguem en el misteri» de Crist, explica el Papa. Aquestes contraposicions són només passes en el camí per endinsar-se en el misteri de Crist, que no és fàcil d’entendre: és «abundant», «generós», no es pot entendre amb argumentacions per què qualsevol argumentació arriba a un punt. Per entendre «qui és Jesucrist per tu», «mer mi», «per nosaltres», el Papa exhorta a endinsar-se en aquest misteri.

En un altre paràgraf, Sant Pau recordant Jesús va dir: «Em va estimar i va donar la seva vida per mi». Destaca també que – malgrat que sigui difícil – es pot trobar algú disposat a morir per una persona justa, però només Jesucrist vol donar la vida «per un pecador com jo». Amb aquestes paraules, Sant Pau mira d’entrar en el misteri de Crist. No és fàcil, «és una gràcia». Ho han entès no només els Sants canonitzats sinó també molts sants «amagats a la vida quotidiana», gent humil que tant sols té esperança en el Senyor: han entrat en el misteri de Jesucrist crucificat, «que és una bogeria», diu Pau adonant-se que si hagués de presumir d’alguna cosa, només ho podria fer «dels seus pecats i de Jesucrist crucificat», però no de l’estudi amb Gamaliel a la sinagoga, ni de cap altra cosa. «Una altra contradicció», aquesta, que ens porta al misteri de Jesús, crucifix, «dialogant amb els meus pecats».

Francesc, evidencia, que quan anem a Missa, sabem que ell és a la Paraula, que Jesús ve, però – adverteix – no hi ha prou per poder entrar en el misteri:

«Entrar en el misteri de Jesucrist és alguna cosa més, és deixar-se portar a l’abisme di misericòrdia on no hi ha paraules: tant sols l’abraçada de l’amor. L’amor que El va portar a la mort per nosaltres. Quan nosaltres anem a confessar-nos per què hem pecat – m’he de treure els pecats, diem; o «que Déu em perdoni els pecats» - anem, confessem els pecats al confessor i ja estem tranquils i contents. Si ho fem així, no hem entrat en el misteri de Jesucrist. Si hi vaig, vaig a trobar Jesucrist, entro en el misteri de Jesucrist, entro en l’abraçada de perdó del qual parla Pau; de la gratuïtat del perdó».

A la pregunta sobre qui és «Jesús per tu», es podria respondre «el Fill de Déu», es podria dir tot el Credo, tot el Catecisme, i és cert però s’arribaria a un punt en el que no ens en sortirem a trobar el centre del misteri de Jesucrist, dir «em va estimar» i «va donar la seva vida per mi». «Entendre el misteri de Jesucrist no és una cosa que es pugui estudiar», apunta el Papa, per què «Jesucrist s'entén tant sols per pura gràcia».

És, doncs, considerat un exercici de pietat que ajuda: el Via Crucis, que consisteix en caminar amb Jesús en el moment en que ens fa «l’abraçada de perdó i de pau».

«És maco fer el Via Crucis. Fer-lo a casa, pensant en el moments de la Passió del Senyor. També els grans Sants aconsellaven sempre començar la vida espiritual amb aquesta trobada amb el misteri de Jesucrist. Santa Teresa aconsellava a les seves monges: per arribar a la pregària de contemplació, l’alta pregària que ell tenia, començar amb la meditació de la Passió del Senyor. La Creu amb Crist. Crist a la Creu. Començar a pensar. D’aquesta manera, mirar d’entendre amb el cor que «va estimar-me i va donar la vida per mi», «va donar-se a la mort per mi».

A la Primera Lectura, Sant Pau vol portar a l’abisme el misteri de Crist, confirma el Papa Francesc:

«Jo sóc un bon cristià, vaig a Missa els diumenges, faig obres de misericòrdia, recito les pregàries, educo bé els meus fills»: tot això està molt bé. Però la pregunta que jo faig: «Tu fas tot això: però has entrat en el misteri de Jesucrist?». Tot allò que no pots controlar... Preguntem a Sant Pau, un veritable testimoni, algú que ha trobat Jesucrist i s’ha deixat trobar per Ell i ha entrat en el misteri de Jesucrist: preguem per ell, Pau, que ens doni la gràcia d’entrar en el misteri de Jesucrist que ens va estimar, va donar la seva vida a la mort per nosaltres, que ens ha fet justos davant de Déu, que ha perdonat tots els pecats, també les arrels del pecat: d’entrar en el misteri del Senyor».

El Papa acaba amb la invitació a mirar el Crucifix, «icona del més gran misteri de la creació, de tot»: «Crist crucificat, centre de la Història, centre de la meva vida».

Traducció per Mònica Mor

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.