Vés al contingut
Per Lluís Serra Llansana .
A Gerasa

«Estàs casada? Reviu la passió. Tingues una aventura» és el lema que vaig llegir fa uns dies en una tanca publicitària d’una marquesina d’autobús. Em preguntava qui hi ha darrere d’aquest anunci. Sembla que es tracta d’una companyia noruega de contactes que, a finals d’abril, ja havia superat els deu mil inscrits a Espanya. Garanteixen anonimat i confidencialitat al 100%. Hi ha gent que s’ha indignat per aquest cartell i que troba inapropiada una campanya que convida a la infidelitat conjugal.

Quines idees hi ha darrere d’un lema d’aquestes característiques? Primer, els destinataris són persones casades, a les quals es convida a trencar el seu compromís de parella. El contracte matrimonial queda convertit en paper mullat. Es podia haver creat un espai per a persones solteres, però com que la mentida campa al seu aire a internet, han volgut assegurar-se el tret. Segon, se centra en les dones casades. No hi ha dos cartells, un per als homes i un altre per a les dones. La captació femenina és prioritària per a un negoci d’aquest abast. Seria interessant conèixer quin percentatge dels que s’han apuntat en aquesta empresa de contactes són homes. La proposta de llibertat per a les dones beneficia els interessos masculins, habitualment més àvids en aquests espais de recerca. Tercer, se suposa que el fet d’estar casat endormisca la passió. S’afirma, de manera indirecta, que el matrimoni fa la relació de parella rutinària, avorrida. Per això, es proposa rescatar-los d’aquest estat d’ànim amb la proposta de reviure la passió. No es considera que hi ha matrimonis que viuen amorosament i de manera apassionada la seva relació. Quart, reviure la passió s’aconsegueix mitjançant una aventura. No s’ofereix cap teràpia per a desencantats, ni recursos per enfortir els vincles amorosos. L’aventura es concreta a mantenir relacions ocasionals, a buscar un company de llit a través d’internet, a tenir experiències sexuals passatgeres, a fer el salt... Cinquè, no hi ha cap diagnòstic del problema, però sí tractament. Reviure la passió o tenir una aventura es converteix en negoci per a aquesta empresa. No hi ha cap interès per millorar les relacions, per atendre les dificultats de les parelles que les experimenten, per analitzar les motivacions de la pèrdua d’interès mutu, en el cas que es produeixi. Els resultats probablement afebliran la relació de la parella i el matrimoni, en molts casos, se n’anirà en orris. Aleshores es dirà que ja es veia venir. Tot el que no es cuida, es fa malbé.
Curiosa societat la nostra en la qual un contracte laboral gaudeix de totes les defenses possibles i el contracte matrimonial no compta per a res. En el primer, la feina està en joc. En aquest, la relació de la parella, el benestar dels fills, el patrimoni familiar, pis inclòs, queden en entredit... Però això no compta. Entre les aspiracions actuals hi ha la de conciliar família i feina. En aquesta nova campanya, es vol compaginar el marit amb l’amant, la llar amb el niu d’amor, la passió amb l’aventura. No es tracta d’una ideologia moderna sobre la família, sinó una manera xavacana de guanyar diners sigui com sigui. Es tracta de destruir matrimonis per enriquir-se a costa de persones ingènues, que estan a l’última moda. Els governs, atents al fet que no mengem hamburgueses perquè no ens engreixem, miren cap a una altra banda. La salut física es protegeix. La contaminació moral s’aplaudeix o, almenys, es tolera, però no es denuncia. Ja ho va dir Ciceró: «O tempora, o mores!»
Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.