Vés al contingut
Per Lluís Serra Llansana .
A Gerasa

Impartí en un cap de setmana un seminari sobre l'autoconeixement a un nodrit grup de persones, de procedències i professions variades. Uns quants participants provenien del món empresarial i de l'àmbit de la consultoria. En un descans, li vaig formular a un d'ells la següent pregunta: «En el currículum de les escoles de negocis. contemplen l'abordatge de l'autoconeixement? Dediquen temps a aquest objectiu?» El meu interlocutor és professor en una de les escoles per a directius que gaudeix de més reputació, fins i tot a nivell internacional. La seva resposta va deixar entreveure que hi havia hagut algun intent, però que en el fons no s'està oferint en l'actualitat i considera que seria molt important treballar en el tema del coneixement propi.

Moltes empreses realitzen magnífics plans estratègics, dissenyen esplèndides campanyes de màrqueting, realitzen complexes operacions de personal, elaboren estudis econòmics a llarg termini..., però no presten prou atenció a com l'ego dels seus màxims dirigents i responsables interfereix en els negocis. Decisions a partir de l'ego solen resultar nefastes per a les empreses. En un grup de diàleg que ens reunim més o menys cada trimestre, un directiu ens va contar, amb gran clarividència i sinceritat, com la seva empresa s'estava ensorrant fins a veure's abocada a un concurs de creditors. La primera causa del seu diagnòstic va ser que havia faltat humilitat. Després, només després, va esgrimir un altre motiu consistent a haver fet una escassa reinversió dels guanys. L'orgull, la vanitat, la ira, l'enveja, l'avaria, la peresa, la gola, la luxúria, la por... es tenen poc en compte, però alimenten un ego que interfereix de manera molt negativa en la viabilitat dels negocis. L'ego rivalitza, no és transparent, oculta, manipula, enganya i s'autoenganya, adula, atemoreix, pidola amor, però cau en la imposició, vol ser admirat i desvetllar simpaties, però exigeix dependència. Es tradueix en detalls, en petits detalls, confirmant el dit que per un clau es va perdre una batalla. Es destrueix així l'esperit d'equip i es perd molt talent perquè les qualitats dels altres amenacen les inseguretats pròpies en què viu immers l'ego.

L'autoconeixement és clau per a qualsevol persona. En el món dels negocis es pot subestimar perquè atrauen més els indicadors econòmics o de mercat. Afegeixo un segon element, també imprescindible: un criteri ètic de qualitat. No com un vernís publicitari, com de vegades es fa, sinó com una realitat en la presa de decisions a qualsevol nivell.

Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.