Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Els inicis del programa Família-Escola, Acció Compartida (FEAC) arrenquen durant el cinquè congrés de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya de l’any 1998. Els principals ideòlegs van ser el salesià Francesc Riu i el jesuïta Joaquín García de Dios, però qui es va ocupar de l’arrencada i consolidació del projecte va ser la mestra i pedagoga Anna Ramis, fins al 2013, quan va agafar-ne el relleu la mestra Rosa Maria Piqué. L’actual responsable és l’arquitecte i teòleg Eloi Aran, cap d’àrea pastoral i socioeducativa de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya.

Què és el programa Família-Escola, Acció Compartida?

És un espai de trobada i diàleg entre les famílies i l’escola, conscients que l’educació dels infants i joves comporta una acció compartida. Es desenvolupa a partir de cinc trobades al llarg del curs. Tot respectant la pròpia idiosincràsia i autonomia dels dos grups, es tracta de crear un espai de confiança mútua que reverteixi positivament en l’educació de l’alumne, tant des del punt de vista acadèmic com en la formació integral. També afavoreix i reforça la pròpia continuïtat del centre, on l’exalumne no percep l’escola concertada només com un «servei públic» educacional, sinó que hi crea vincle. La idea del FEAC és anar més enllà de les escoles de pares i crear un espai compartit d’escola i família per tal de dialogar sobre els múltiples temes canviants referents a l’educació de fills i alumnes.

El butlletí del FEAC ha arribat al número 100. Quina és la importància d’aquest element de treball?

El butlletí és l’eina bàsica per a les trobades FEAC. Consta d’un apartat per a cada etapa educativa, així com de diversos materials complementaris que són accessibles per als coordinadors de grup a través de la pàgina web. També s’hi va incorporar l’apartat «Créixer en la fe» per aquells grups que volguessin donar una perspectiva cristiana a la trobada. Cada butlletí tracta un tema d’actualitat de forma específica i es desenvolupa a mode de calidoscopi, a través de la mirada que en fa cada etapa educativa i l’espai «Créixer en la fe». Són cinc butlletins a l’any, que es corresponen amb les cinc trobades que es fan durant el curs. El butlletí es va fer en paper fins al número 53 (l’any 2010) i l’editava Edebé, fins que a partir d’aleshores va passar a ser en format digital a través de la pàgina web del programa FEAC, que es va crear dins del portal de la FECC. Actualment, rep el suport i el patrocini de l’editorial Baula. Hi ha col·laborat molta gent del món de l’educació com Carme Thió de Pol, Josefina Jou, Núria Mollà, Claustre Besora, Jordi Breu, Doro Carbó (tots aquests en els inicis) i actualment l’equip de butlletins FEAC compta amb Anna Maria Rifà, Víctor Martínez, Lourdes Fargas i la col·laboració de Lluís Sierra.

Quina és la situació actual del programa?

En l’actualitat hi ha 80 centres educatius que, en una o més aules, compten amb un equip del programa FEAC. Aquest curs, a part de la complicació pròpia que comporta tot relleu en un equip, hi ha hagut la complicació de la inherent i desitjada presencialitat dels grups FEAC, que han hagut de fer les trobades de forma telemàtica, cosa que dificulta la vivència de les dinàmiques preparades per l’equip dels butlletins del FEAC. En relació amb la situació de pandèmia, una de les novetats incorporades aquest any han estat els webinars FEAC-Santillana, entenent-los com una eina d’ajuda que s’ha ofert als grups FEAC i que també s’ha obert a la resta de la comunitat educativa. Fins al moment s’han dut a terme dos webinars acompanyats pel formador Juanjo Fernández.

(Carme Munté Margalef / Catalunya Cristiana 11 Abril 2021)