Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) Imaginen com seria que el tutor o tutora del seu fill volgués comunicar-se amb vostè però no aconseguissin entendre's per l'idioma? Com deu ser per una mare o un pare no estar assabentat de la propera festa escolar o dels deures que el fill ha de fer pel proper dia? Partint d'aquestes necessitats bàsiques i amb l'objectiu final de potenciar l'èxit escolar dels fills, l'Escola Pia de Catalunya, a través de la seva Fundació Servei Solidari, fa set anys que duu a terme el projecte 'Afluents'.

"Afluents va néixer per oferir aprenentatge de català i castellà a mares i pares d'origen estranger", explica M. José López, responsable del projecte. A la Fundació Servei Solidari ja tenien projectes d'alfabetització però tot sovint veien com les dones estrangeres, que són les que ostenten la majoria de càrregues familiars, no podien assistir a les classes. "Vam detectar que aquestes dones només tenien una franja lliure al dia, de 15 a 16:30 hores, la franja en que deixen els fills a l'escola després de dinar i fan temps fins a l'hora de recollir-los de nou. I la Fundació es va adaptar, amb allò de si 'Mahoma no va a la muntanya....'

Entrar a l'escola

El projecte va començar a oferir alfabetització dos dies per setmana dins l'escola, just a la franja lliure d'aquestes mares. "Moltes d'aquestes dones ja es quedaven xerrant fora de l'escola, fent temps", afirma López, "vam oferir la possibilitat que entressin a l'escola i aprofitessin per aprendre la llengua". Un dels avantatge del projecte, a més, és que poden assistir amb nadons a l'aula. "La majoria d'elles tenen infants de 0 a 3 anys al seu càrrec i en molts pocs llocs poden fer classe amb els infants". A Afluents ofereixen un espai de vetlla i alhora formació.

La formació va a càrrec de la Fundació Servei Solidari, experta en l'ensenyament de la llengua per a persones adultes i nouvingudes. La formació que ofereixen està molt adaptada a les necessitats de cada grup i persona ja que, recorda López, "podem tenir persones que saben el nostre alfabet però no coneixen l'idioma i d'altres que ni tan sols coneixen l'alfabet".

Potenciant l'èxit escolar dels fills

Fa set anys van iniciar el projecte a l'Escola Pia Sant Antoni, una escola que tenen ben a prop i que just tenia aquesta necessitat. Actualment Afluents ja s'ha estès a nou escoles de la ciutat de Barcelona, a l'Escola Pia Sant Antoni i a vuit escoles públiques més dels barris de Ciutat Vella, Nou Barris, el Carmel o Trinitat Vella.

L'objectiu d'Afluents és doble. "Per una banda interessa l'aprenentatge de la llengua perquè és necessari per a qualsevol comunicació, però l'objectiu final és l'èxit escolar dels fills". El que pretenen és que les mares entrin a l'escola i la utilitzin com la resta de famílies que no tenen  l'escull de la llengua.

I per fer-ho alfabetitzen a partir de contingut i vocabulari escolar. "Parlem amb cada escola perquè ens indiqui què necessiten, per exemple si la comunicació d'aquella escola amb les famílies és via agenda o via web". Tot això amb l'objectiu final de ser una part més en l'educació dels fills. "Perquè quan arribin a casa els fills vegin que les seves famílies estan al dia i assabentades i això és un potencial d'èxit pels infants".

Afluents sempre s'inicia el mes d'octubre, com una oferta lliure i oberta de l'escola dos dies per setmana. I tot i pensar que una vegada assolides les competències lingüístiques el projecte s'hauria acabat, res més lluny de la realitat. "La majoria de mares segueixen, són  mares que han trobat en Afluents un espai on no només aprendre la llengua sinó un espai per estar amb altres mares i fer comunitat.