Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Fundació Pere Tarres) Catalunya té una llarga tradició en activitats d’educació en el lleure com ho demostra que enguany es commemoren els 125 anys de les colònies de vacances, l’escoltisme celebra el seu 90è aniversari i la Fundació Pere Tarrés celebra els 60è aniversari de l’inici de la seva activitat. Podem afirmar que l’educació en el lleure és, juntament amb la família i l’escola, una de les tres instàncies educatives dels infants i joves a Catalunya.

Les primeres colònies de vacances es van fer Barcelona l’any 1893 organitzades per la Sociedad Económica Barcelonesa Amigos del País i van participar 671 infants. Ben aviat, aquesta iniciativa es va estendre a d’altres ciutats de tot el territori català. Tot i que en un primer moment aquestes colònies estaven pensades amb un alt caràcter assistencial amb el pas del temps han anat agafant un to més educatiu.

La continuació de les colònies de vacances va ser possible gràcies a la implicació de la societat civil, de l’Església i de les administracions públiques que ràpidament van veure que aquesta activitat era l’única oportunitat que els infants més necessitats tenien per passar un temps fora de casa en un ambient de sol i natura.

Fora del marc assistencial de l’Església també es van desenvolupar altres iniciatives com colònies organitzades per empreses per als fills dels treballadors, promogudes per entitats socials o culturals, per particulars o per les obres socials de les caixes.

Amb el pas del temps les colònies de vacances van anar adquirint un to més educatiu, adaptant-se a l’evolució de la societat i de les noves formes d’oci, que portaran a l’aparició de la iniciativa privada remunerada, que es consolidarà amb la creació d’escoles de natura, de granges escola i de la creació d’empreses de gestió d’instal·lacions, d’activitats, de recursos i de serveis de lleure.

Però una de les majors contribucions de l’educació en el lleure durant tots aquests anys ha estat la gran influència que ha exercit en les persones que han participat en alguna de les seves modalitats: ja siguin els caus, els centres d’esplais o els moviments escoltes i guies. Moltes de les persones que avui ocupen llocs destacats en la societat han estat influïts per l’experiència viscuda com a infants, adolescents o durant la seva època com a monitors i monitores. Participar en activitats d’educació en el lleure fomenta la cohesió social, la participació i el sentit de comunitat on tots som iguals. La finalitat pedagògica de les activitats ajuda a treballar competències i habilitats perquè els infants aprenguin a ser i a conviure en la societat. És, com hem mencionat anteriorment, una de les tres instàncies educatives juntament amb l’escola i la família.

Tanmateix, una de les claus de l’educació en el lleure és la seva contribució a la lluita contra la pobresa i l’exclusió social. Centres d’esplai, centres oberts, caus o agrupacions escoltes esdevenen una escola de ciutadania on s’inculquen valors com el coneixement del país, el sentiment de pertinença a una comunitat i voluntat de transformació de l’entorn.

Per totes aquestes raons, el dret dels infants al lleure i a participar en les activitats culturals, artístiques, recreatives i d’esplai existents, i el deure de les administracions a fer-ho possible estan reconeguts per la Convenció de les Nacions Unides en el seu article 31. Les activitats de lleure educatiu ofereixen oportunitats de desenvolupament personal i social als infants i és per aquest motiu pel que des del Síndic de Greuges de Catalunya es reivindica la necessitat de reconèixer aquest dret i fomentar-ne l’accés en condicions d’igualtat, com exposa l’Informe sobre el dret al lleure educatiu i a les sortides i colònies escolars.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.