Vés al contingut
Catalunya Religió
canço-resposta
Celebració del 50è aniversari de Cançó Resposta a Lleida | Maristes.
Galeria d'imatges

Maristes “La música possibilita connectar amb els infants i joves i, a través seu, donar respostes a les seves necessitats”. Per als maristes, la cançó ha estat sempre una eina perfecta per reflexionar i aprofundir en la realitat social dels alumnes. Un exemple d’això és el Festival Cançó Resposta que enguany ha celebrat la seva cinquantena edició a Lleida. La proposta dels maristes pretén que els infants i joves busquin, a través de la música, respostes positives per als problemes del món d’avui. “Els infants són subjectes de drets i tenen molt a dir sobre ells mateixos”, diu Miquel Cubeles, un dels germans maristes que va estar implicat en l’inici d’aquest projecte. “Necessitem la seva veu”, diu.

Cançó Resposta és un festival que neix els anys 70 a les escoles maristes de Catalunya. Al llarg dels anys ha anat canviant el seu format i el que abans era un concurs entre totes les escoles de la xarxa marista ara és un festival independent que celebren totes les escoles maristes. Una de les persones que coneix de prop aquesta evolució és el germà Miquel Cubeles.

“A través de la cançó podem arribar a sintonitzar amb Déu i amb el missatge de Jesús”

Per a ell, el festival ha estat sempre una manera de donar resposta “amb valors positius” des de la proposta educativa marista. “Els infants i joves sempre han tingut molt a dir encara que moltes vegades els adults no els hem escoltat”, diu. Per això, tradicionalment, el festival proposava un tema per reflexionar, aprofundir i cantar i interpretar. Els alumnes creaven una lletra i s’endinsaven en un procés creatiu. “Es tractava de respondre a inquietuds pastorals, socials i educatives del moment”, explica Cubeles.

Cançó Resposta també ha estat sempre un format bo per transmetre l’espiritualitat entre els joves. El missatge basat en l’Evangeli sempre ha estat molt present al festival. I és que la música, subratlla el germà marista, “pot ser un bon mitjà per trobar-nos amb nosaltres mateixos i amb el transcendent”. Assegura que a través de la cançó “podem arribar a sintonitzar amb Déu i amb el missatge que Jesús de Natzaret proposa”.

Tot plegat lliga amb el carisma de la congregació. “Els maristes vam estar fundats per estar al costat dels infants i dels joves i respondre a les seves necessitats i inquietuds”, explica Cubeles. Per aquest motiu, la música ha anat acompanyat dels maristes des de fa molts anys. Més enllà del festival, destaca Cubeles, la música està molt present a les aules, al currículum i entorn de la vida escolar marista, ja en temps del seu fundador, Marcel·lí Champagnat.

Un projecte transversal amb les entitats socials

L’exemple d’aquest festival i de l’evolució al llarg dels anys el trobem a Lleida, a l’escola Maristes Montserrat. Recentment, han celebrat la 50a edició i ho han fet centrant-se en la tasca social de les diferents associacions i entitats de la ciutat.

Durant el primer trimestre, els alumnes de cinquè i sisè de l’escola marista de Lleida van visitar entitats com la Creu Roja, Troballes, Llars del Seminari o el Banc d’Aliments. A partir de la informació recollida dels seus voluntaris, l’alumnat va començar un procés de redacció i creació de lletres amb l’objectiu de transmetre el missatge d’aquestes entitats. Durant el segon trimestre s’ha treballat en la posada en escena, la coreografia, els decorats i el producte final.

Les cançons interpretades han estat temes folks icònics en la seva època que els infants han versionat amb les seves lletres. A Lleida, a més dels professors, també s’han sumat al projecte les famílies i el personal de l’escola.

Després de 50 anys, encara avui tots els centres de la xarxa marista organitzen Cançó Resposta amb diferents formats

Els inicis de Cançó Resposta van estar molt lligats a l’equip de Pastoral Juvenil Provincial dels maristes. Aquest equip proposava un tema i cada col·legi organitzava el seu propi festival impulsat per l’equip de pastoral col·legial. “Tothom s’hi implicava”, explica Cubeles. I durant un trimestre, el festival “es convertia en una manera de viure l’escola”. “Es vivia una espècie d’eufòria en el temps de creació musical”, diu.

Sobre el seu futur Miquel Cubeles no té cap dubte que el festival continuarà molts anys més. “L’organització pot costar una mica i ens podem desanimar per la feina que suposa”, diu. Però, davant d’això, subratlla, “cal donar oportunitats i continuar adaptant el format al moment actual". Cubeles parla de les xarxes socials i els mitjans tècnics que són eines que poden ajudar a actualitzar el format. Per a ell, però, és molt important no oblidar el missatge: “La resposta en positiu”.

Amb tot, la societat canvia, “però la passió per la música, la voluntat d’expressar-se per aquest mitjà, la creativitat i la necessitat de donar missatges positius hi és”. “És d’admirar que molts centres continuïn organitzant el festival amb models diferents”, assegura Cubeles. Remarca que, després de 50 anys, l’objectiu no és el festival. “El més important és que els educadors i educadores maristes creiem en els infants i joves, trobem maneres creatives i engrescadores per estar al seu costat i afavorir que puguin expressar-se”, conclou.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.