Vés al contingut

Durant el Temps de Nadal hem meditat i contemplat els misteris de l'encarnació i naixement del Fill de Déu: en Jesucrist, Déu ha assumit la nostra naturalesa i totes les realitats humanes sanant-les i redimint-les. La seva humanitat ha estat el vehicle que ha fet possible que la vida divina s'hagi vessat sobre nosaltres.

És aquest un gran misteri que els preveres hem de contemplar i projectar contínuament sobre el nostre ministeri. Pel sagrament de l'orde que hem rebut hem de perllongar sacramentalment la presència de Jesucrist al món com a Cap i Pastor amb la triple missió d'ensenyar, santificar i regir al seu Poble. Som, com Crist -millor dit, en Crist-, vehicles perquè la gràcia de Déu, la vida divina, es vessi sobre els homes. I el misteri de l'encarnació ens recorda que aquesta comunicació de la gràcia es fa a través de la nostra humanitat.
Hi ha dues coses que mai podem oblidar i que hem de conjugar sàviament. D'una banda, que se'ns ha confiat un tresor, el de la gràcia, que portem amb temor i tremolor en gerres de terrissa. Per una altra, que hem de comunicar aquest tresor als homes per mitjà de la nostra humanitat, encarnant-nos, com Crist, en totes les realitats humanes per sanar-les des de dins.
El decret Presbyterorum ordinis ens ho diu amb aquestes paraules: «No podrien ésser ministres de Crist, si no fossin testimonis i distribuïdors d'una vida altra que la terrenal, però tampoc no podrien servir els homes si visquessin desentenent-se de llur vida i circumstàncies. Llur mateix ministeri exigeix amb títol especial que no es conformin a aquest món; però alhora demana que visquin en aquest món entre la gent i que, com a bons pastors, coneguin llurs ovelles i també intentin d’atraure les que no són d’aquest ramat.»
L'experiència en tots els àmbits humans ens mostra que sovint ens costa integrar i conjugar aspectes diferents de la nostra vida i que tendim a polaritzar-nos. Que delicat és, per exemple, per a un home conjugar equilibradament el seu treball professional amb la seva condició de pare de família, i amb quina facilitat es pot marginar un d'aquests pols.
En la història del dogma cristià, per exemple, podem constatar que difícil ha resultat integrar i conjugar la divinitat i la humanitat de Crist. De seguida van aparèixer els que van subratllar tan unilateralment una d'aquestes naturaleses que van acabar negant-ne l'altra: arrians en un extrem i monofisistes en l'altre.
També als preveres sovint ens costa conjugar els dos aspectes que esmentava més amunt i fàcilment podem derivar cap a un pol o cap a l'altre. Podem escorar-nos cap a una vivència «arriana» del ministeri, que exalta tant l'encarnació en les realitats humanes que ens acaba assemblant massa als assistents socials. O podem derivar cap a una vivència «monofisista» del ministeri que exalta de tal manera l'ex opere operato que el fa incomprensible o mancat de significació per als homes.
Però, com en el cas de l'encarnació del Fill de Déu, l'equilibri entre aquests dos aspectes no l’aconseguirem limitant-los perquè no es llevin espai l'un a l'altre sinó afirmant-los simultàniament fins a les últimes conseqüències. Jesús és l'home perfecte perquè és el Fill de Déu encarnat. Nosaltres ens encarnarem perfectament en les realitats humanes en la mesura que estiguem íntimament units a Crist i vessem sobre elles la novetat de la seva vida divina.
Que Jesús, que ha vingut aquests dies a habitar en nosaltres d'una manera renovada, ens il·lumini perquè puguem viure la fecunditat incomparable del misteri de l'encarnació en el nostre ministeri.

Josep Maria Prats Rocavert

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.