Vés al contingut
Per Lluís Serra Llansana .
A Gerasa

Tres mostres. Primer, durant un dinar, un dels comensals pregunta: «Us heu fixat que l’ajuntament de Barcelona vol convertir la torre Agbar en el símbol publicitari per excel·lència de la ciutat i desplaçar així el temple de la Sagrada Família?» Segon, en un despatx de l’administració pública hi havia penjat un crucifix. Qui el va ocupar el va despenjar de la paret perquè no corresponia en aquest lloc tenir símbols religiosos. Al cap de poc temps, hi havia un pòster esplèndid de Buda. En preguntar a l’inquilí del despatx va afirmar: «Transmet molta pau.» Tercer, Barcelona Cultura publica un pòster, fet per l’alemanya Sonja Wimmer, en el qual hi diu: «La Laia ens convida a la festa», que va del 12 al 14 de febrer del 2010. La invitació de Jordi Hereu, alcalde de Barcelona, no pot ser més explícita: «Durant aquests dies màgics, tots els barcelonins i barcelonines homenatgem la valenta Laia, la nena que es va rebel·lar per defensar els seus ideals. I per festejar-ho, hem preparat activitats per a tota la família.» Es refereix a santa Eulàlia, copatrona de Barcelona. Els exemples es poden multiplicar, malgrat que personalment vull relativitzar-los i no sempre caldria exagerar-ne la importància. No obstant això, l’actitud de fons té gran transcendència, perquè es tracta de la substitució dels símbols.

Hi ha un pla estratègic per substituir els símbols, fonamentalment religiosos, per altres propostes? Entenc que es vulguin retirar els símbols franquistes, perquè van correspondre a una imposició fruit d’una dictadura i perquè els organismes democràtics de forma transparent així ho han establert. Tothom ho sap, malgrat que encara queden residus a la vista. Substitució que pot tenir el perill, si no es vigila, d’eliminar de la història una pàgina dolorosa, amb el risc major de repetir-la pel fet d’ignorar-la.
Els símbols religiosos, en canvi, són el resultat de segles d’història. Gairebé mil anys abans que Catalunya fos una nació, el cristianisme havia arrelat al seu territori. Els primers escrits en aquesta llengua romànica corresponen a textos cristians. Les festes van ser reclams populars. Grècia ha evolucionat fins als temps moderns, però no ha volgut eliminar mai els herois mítics, que configuren la grandesa de la seva cultura. Resulta curiós que autors excel·lents, que es consideren agnòstics en matèria de religions, com Joan F. Mira, siguin grans defensors de la cultura cristiana. Els creients, sovint, estan acomplexats en aquest terreny.
El lema de les primeres eleccions guanyades per Felipe González tenia ressonàncies d’Heràclit. Una aposta pel canvi davant la permanència de Parmènides. Va guanyar el canvi i Alfonso Guerra, va proclamar el 1982: «El dia que marxem, Espanya no la coneixerà ni la mare que la va parir.» En gran part ha estat veritat, perquè darrere d’aquesta frase es va elaborar una estratègia. Calia canviar moltes coses, certament, però no llençar per la finestra el nen i l’aigua bruta de la palangana. En qualsevol canvi, cal preservar els valors reconeguts. Una substitució radical condueix al desarrelament i a l’empobriment. Aquest és el país que volem o és que el que ens han muntat, de manera gairebé imperceptible? No és ètic eliminar la riquesa multisecular apel·lant a un passat immediat, que es rebutja perquè va ser una dictadura. N’hi ha que continuen instal·lats en la primera part del segle XX, víctima de la seva pròpia ideologia.

CC 1591 - 18.03.2010

Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.