Pasar al contenido principal
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Fundació Pere Tarrés) Amb el retorn a una certa normalitat, un grup de 500 monitors i monitores del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) – Fundació Pere Tarrés s'han trobat aquest dissabte a Igualada per repensar i assentar les bases de la tasca educativa dels centres i grups d’esplai. Un dels principals eixos d’acció marcats per aquesta jornada ha estat reforçar la contribució del foment de la llengua i la cultura catalana que es fa en les activitats de lleure educatiu. En aquesta línia, els centres i grups d’esplai vinculats al MCECC s'han compromès a incrementar les accions de promoció i ús de la llengua catalana com un element de cohesió social.

“Com entitat que treballem al territori, el foment del català és prioritari per a nosaltres i entenem que és una eina de cohesió i inclusió social”, ha exposat el vicepresident del Moviment, Joan Morte. En aquest sentit, els esplais cristians creuen que el lleure educatiu és essencial per promocionar l’ús del català. “A les aules, els infants, adolescents i joves aprenen la part més acadèmica de l’idioma, però en les activitats de lleure educatiu milloren les seves habilitats i competències lingüístiques a través de compartir espais lúdics i de reflexió amb altres persones de realitats molt diverses a les seves”, ha afegit el vicepresident.

En aquesta mateixa línia, els centres i grups d’esplai també s'han marcat com a reptes realitzar accions amb la resta de federacions i entitats per la defensa del català en l’àmbit del lleure educatiu, promoure la música catalana, així com impulsar la riquesa i la diversitat lingüística de l’idioma.

Cal destacar que les activitats de lleure educatiu són un espai essencial per l’aprenentatge dels infants, adolescents i joves on adquireixen nous valors i coneixements en un entorn lúdic alhora que milloren les seves competències acadèmiques a través de conviure i compartir amb persones molt diverses. En aquest context, els centres i clubs d’esplai del MCECC-Fundació Pere Tarrés tenen com a llengua vehicular el català, fet que incrementa l’ús del català en els entorns educatius informals i lúdics que es produeixen fora de l’aula.

Fomentar la igualtat entre home i dona

En aquesta jornada també s'ha determinat un altre dels reptes clau de la tasca educativa dels centres i grups d’esplai del MCECC: El foment de la igualtat entre home i dona per erradicar les violències masclistes.

De fet, la igualtat, el respecte i la no discriminació són alguns dels valors essencials que es treballen en les entitats del lleure educatiu. En les activitats que s’hi desenvolupen tothom hi participa per igual, sense diferenciació de gènere ni origen. D’aquesta manera, es vol potenciar un valor clau per a la cohesió social com és la igualtat entre les persones.

En aquesta línia, la jornada d’Igualada ha comptat amb una formació sobre com introduir una perspectiva amb valors d’igualtat als centres i grups d’esplai per tal d’erradicar les violències masclistes. També, s'ha instal·lat un Punt Lila en la trobada, un espai per prevenir i atendre possibles actituds masclistes durant l’esdeveniment, així com informar i sensibilitzar sobre els comportaments sexistes que es poden donar en espais públics. També ha servit per divulgar els recursos propis que disposa el MCECC per treballar una perspectiva feminista dins dels centres i grups d’esplai.

Un altre dels valors claus que es volen impulsar des dels centres i clubs d’esplai és la importància de dur a terme accions més sostenibles amb el planeta. En aquest sentit, durant la trobada s'han dut a terme iniciatives que impulsen la sostenibilitat com eliminar l’ús d’envasos, consumir productes de proximitat, pesar els residus o l’organització de transports col·lectius per arribar-hi. També, el menjar que ha sobrat s'ha entregat a entitats socials per tal de no malbaratar-lo.

“Per a nosaltres el lleure no és merament un espai d’oci, sinó que també té un valor educatiu clau, on s’adquireixen nous valors com la igualtat o la importància de preservar el medi", ha assegurat la presidenta del MCECC, Anna Grau. Per a ella, tots aquests aprenentatges es transmeten a través de les accions i activitats. Així, aquesta trobada de monitors i monitores “és essencial per formar-nos, de manera que cada centre i club d’esplai tingui la seva pròpia autonomia”, ha explicat.

Primera trobada presencial en dos anys

Després de dos anys de reunions telemàtiques, aquesta jornada de monitors i monitores ha recuperat la presencialitat. Molts dels assistents no han conegut com eren els centres d’esplai abans de la pandèmia i, per tant, ha estat el primer cop que tenien l’oportunitat de conèixer altres monitors i monitores en un ambient lúdic, però també de feina, formació i reflexió.

Precisament, el principal repte ha estat assentar novament les bases de la tasca educativa dels centres d’esplai de cara a repensar el nou curs. Per aquest motiu, la trobada, que ha portat per lema 'Construint-te a l’esplai', ha girat al voltant de cinc grans eixos: els infants i joves, l’equip educatiu, l’entorn i la comunitat, els valors i les emocions i la gestió. Aquests continguts els van treballar a través del joc, xerrades, formacions i activitats.

“Poder trobar-nos després de tres anys ha comportat que els monitors i monitores visquin aquesta jornada amb il·lusió, que podran transmetre després en els seus centres i clubs d’esplai”, ha afirmat Grau.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.