Salta al contenuto principale

Comentari a l’evangeli del diumenge 5é de Pasqua. A

Del primer dels dos discursos de comiat que Joan introdueix en el tram final del seu evangeli en llegim avui els primers versets (Jn 14,1-12). Les paraules posades en boca de Jesús comencen dient: “Que els vostres cors s'asserenin. Creieu en Déu, creieu també en mi”. El trasbals dels deixebles és del tot comprensible perquè sintonitza amb el trasbals de Jesús que l’afecta en el moment de la mort del seu amic Llàtzer (11,33); Jesús es sent trasbalsat també per l’experiència de la traïció d’un dels seus deixebles (12,27) i davant la imminència d’una mort indefugible, Jesús està afectat pel trasbals. És lògic que els deixebles estiguin tristos, s’adonen que la mort de Jesús produirà una separació irremeiable, a més d’això, se senten abatuts perquè veuen que el projecte al que Jesús els havia engrescat serà amb la seva mort un fracàs total. Causa també del trasbals i tristor dels deixebles és l’odi del món envers ells, odi compartit amb l’odi que el món té al mateix Jesús(Jn 15,18); la lluita de Jesús amb el món és també la lluita dels deixebles; la fe en Déu i en Jesús serà la millor manera de superar la tristor.

És molt probable que en elaborar aquest text l’autor tingui present el text del salms 42,12; 43,5 on l’orant, en trobar-se abatut i trist, és invitat a esperar en Déu a fi de superar la situació en que es troba. El símil amb la situació en que es troben els deixebles és clavat. Jesús els encoratja a superar el desànim amb la fe en Déu i en Ell. En el moment en que la presència física de Jesús no hi sigui només la fe jugarà un paper primordial en la vida de les comunitats.

La menció del cor en tant que aquest és el centre neuràlgic de la persona indica que la decepció no és un sentiment o estat d’ànim passatger sinó que afecta la persona sencera en el seu sentir, el seu pensar i el seu fer.

Per contrarestar la tristor dels deixebles Jesús els anuncia que se’n va a preparar-los moltes estances. Què són aquestes estances?. Alguns pares de l’Església hi han vist una referència als diferents graus de benaurança per gaudir en una vida futura segons els mèrits obtinguts en aquesta vida, però la idea d’una salvació desigual no s’ajusta amb el pensament de l’evangeli de Joan. El text s’inspira en l’apocalíptica jueva molt preocupada per la realitat del futur. S’imaginaven un cel amb una gran estança pels justos. Així ho diu el primer llibre d’Enoc “ Allí vaig tenir una visió: l’estança dels sants i els llits dels justos....Vaig veure la seva estança sota la protecció del Senyor dels esperits i tots els justos i escollits resplendien davant d’ell com llum de foc” (39,5.7). L’ús del plural en el text joànic no s’ha d’entendre en un sentit qualificador sinó en un sentit quantitatiu: hi estances per tothom.

“Vaig a preparar-vos un lloc”. El terme grec “topos” (lloc) sovint es refereix al temple de Jerusalem. De fet en el temple hi havia moltes estances. El temple era considerat el lloc per excel·lència de la presència de Déu i aquesta presència de Déu lliga perfectament en que aquestes estances estan a la casa del Pare.

A diferència dels discursos de comiat en que el qui es s’acomiada se’n va i no torna, Jesús se’n va per tornar. Això encaixa amb una tradició molt arrelada en les comunitats cristianes, la convicció que Jesús tornarà per emportar-se el elegits. Ho expressa molt bé la 1a carta als Tessalonicencs: “El Senyor mateix baixarà del cel, i els qui han mort en Crist ressuscitaran primer. Llavors els qui de nosaltres quedem amb vida serem enduts juntament amb ells en els núvols, i pels aires anirem a l'encontre del Senyor” (4,16).El pensament apocalíptic concep el món dividit en dues esferes la terrenal i la celestial. Jesús ressuscitat acompleix la funció de mitjancer entre les dues esferes: en morir a la creu abandona el món inferior per anar a preparar les estances pels elegits. El retorn té la finalitat de conduir-los a l’esfera divina a fi d’establir amb ells una comunió indestructible.

L’evangeli s’escriu quan la presència històrica de Jesús s’ha acabat. El text que construeix l’evangelista i que llegim avui pretén presentar Jesús que amb l’anunci de les estances transforma el trasbals dels deixebles en una bona notícia.

Diumenge 5é de Pasqua. 7 de Maig de 2023

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.