Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Dijous passat, 26 de novembre, un suplement especial d'El País que recull d'articles de The New York Times publicava sota el títol "El gen de Dios" el que hi va publicar el periodisa Nicholas Wade el passat dia 14.

Wade, redactor de ciència del New York Times, autor del llibre L'Instint de Fe: Com es va desenvolupar la religió i per què roman [ "The Faith Instinct: How Religion Evolved and Why It Endures"], parteix de la descoberta recent, a la Vall d'Oaxaca de Mèxic, segons la qual els arqueòlegs "han arribat a una notable i perspicaç comprensió sobre els orígens de la religió" a partir d'"una simple pista, escenari de les danses religioses comunals, celebrades pels grups de caçadors-recol.lectors, aproximadament l'any 7.000 a. de J.C" que "apunten cap a una nova perspectiva de la religió, que procura explicar per què s'ha donat el comportament religiós en les societats, en totes les etapes de desenvolupament i en totes les regions del món". Així, "la religió té el segell distintiu d'un comportament evolutiu, significant que existeix perquè va ser afavorida per la selecció natural. És universal perquè va ser enllumenat a la nostra xarxa neuronal, abans que la població humana ancestral es disgrega des de la seva terra natal africana".

Wade avança que "el comportament religiós fora afavorit per la selecció natural, ni demostra ni refuta l'existència de déus". Creu que "el que ha fet l'evolució és dotar les persones d'una predisposició genètica per a aprendre la religió de la seva comunitat, igual que estan predisposats per aprendre el seu llenguatge", de manera que "tant la religió com el llenguatge, és a dir, la cultura no la genètica, són llavors els que subministren el contingut del que s'aprèn".

Wade defensa que la base de la fortalesa religiosa, especialment en el seus orígens, és el ritual, no pas la teologia: "Els rituals també resolen disputes, i recomponen el teixit social" i, en un principi "la religió els servia de govern invisible. Els encoratjava a unir-se, comprometent-se a posar les necessitats de la seva comunitat per sobre dels seus interessos particulars". 

Finalment, l'autor es pregunta "Podria ser la perspectiva evolutiva de la religió base d'una mena de distensió entre religió i ciència?". I respon: "Els biòlegs i molts ateus que respecten la teoria de l'evolució i els seus fonaments, si consideressin el comportament religiós com un instint desenvolupat, veurien la religió més favorablement, o, almenys, reconeixerien el seu paper constructiu. Se sol culpar la religió pels seus excessos espectaculars, tant en la promoció de la persecució com de la guerra, però es reconeix menys la seva funció bàsica de recomposició del teixit moral de la societat. Encara que, potser no mereixi ni culpa ni reconeixement. Si la religió és vista com un mitjà de generar cohesió social, són la societat i els seus líders els que disposen aquesta cohesió per a fins bons o dolents".

Podeu llegir l'article sencer de Wade,en anglès, clicant aquí.

Al mateix recull d'El País hi trobareu una crònica de Kenneth Chang sobre l'auge del 'creacionisme' al món islàmic, que podeu trobar prement aquí, i que fou publicat el 2 de novembre al rotatiu americà.