Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

En tota crisi sempre hi ha qui aprofita l’ocasió per treure’n partit a favor. Per exemple, l’actual crisi financera, en què la banca n’és una de les principals institucions responsables, ha fet palesa la manca de valors que impera en el món del negocis, els financers en particular. Bé, doncs, enfonsat en aquesta misèria moral, el Banc de Sabadell va llançar una campanya publicitària de la mà de l’entrenador del Barça Josep Guardiola, a través de la qual l’entitat va captar 300.000 clients, això ha dit. 

La campanya ha tingut un gran ressò social perquè ha sabut triar oportunament la personalització dels valors que suposadament ara tots trobem a faltar, tant en l’actuació individual com en el comportament de les institucions i les empreses. Guardiola combina les dues cares d’una moneda que fins fa ben poc era sospitosa de ser falsa: l’èxit, la fama, la glòria, els diners, d’una banda, i també la humilitat, l’esforç, la proximitat, l’honradesa... de l’altra. La humilitat i l’austeritat en un guanyador nat no solen ser habituals. A més, en l’entrenador del Barça els valors personals transcendeixen, i ell esdevé mirall i orgull de país fins el punt de merèixer ser condecorat pel Parlament, cosa que de no representar a qui representa difícilment s’hauria donat. Us imagineu que fos l’entrenador de l’Espanyol, per exemple?

Sigui com sigui, el Sabadell  ha cregut que en els temps que corren per assegurar la clientela i ampliar-la fóra millor armar-se de valors que regalar televisors, ordinadors portàtils o coberteries, com fan altres entitats. Indica això algun canvi substancial en la manera de dirigir el negoci o és només un canvi d’estratègia publicitària?  

Aquí entra en joc el segon factor que explica la cosa. La campanya ha tingut un immens ressò mediatic. Hi han invertit molts diners en aquesta campanya, la qual cosa s’explica per la necessitat que té el Sabadell de captar amb certa urgència clients i recursos si no vol ser absorbit per un altre banc. Entre aquesta opció i que sigui el propi Sabadell el que absorbeixi altres bancs a la corda fluixa, hi ha ben poc marge de maniobra per als valors.