Pasar al contenido principal
Catalunya Religió
museu-lleida-retaules
Fotografia: Museu de Lleida.

Museu de Lleida Les sales del gòtic del Museu de Lleida han sumat aquest dijous dues taules gòtiques del Mestre de Vielha adquirides per la Diputació de Lleida. El Museu de Lleida ha informat que les taules ajudaran a complementar l'exposició permanent dedicada a la segona meitat del segle XV. Les obres eren propietat d'un particular i amb la seva adquisició, el museu assegura que "la Diputació facilita la seva exhibició en una institució pública".

A les dues taules s’hi representa l’Anunciació, a la part superior, i els sants Fabià i Sebastià a l’inferior. Aquests dos sants acostumen a representar-se sempre de forma conjunta.Hi ha diversos exemples, com el de les taules procedents del monestir de Sixena pintades per Miguel Ximénez i que des de la remodelació de les sales del gòtic de l’any 2021 s’exposen al Museu de Lleida, cedides pel Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

Les dues taules haurien format part d’un retaule més gran. Tenint en compte que l’escena de l’Anunciació s’ha de veure conjuntament, sense cap element entremig que trenqui l’escena, el conjunt "podria haver estat format per mínim cinc carrers, i aquests dos que es presenten formarien part d’una banda lateral", expliquen des del Museu de Lleida. Segurament, també hi hauria hagut una predel·la, que tancaria el conjunt per la seva part inferior. L’autoria de les taules s’ha atribuït al Mestre de Vielha, per les característiques estilístiques que hi apareixen.

L'autoria de les taules s'ha pogut conèixer a través dels trets diferencials de la pintura

Segons la historiografia, el Mestre de Vielha es podria tractar, també, de Bartomeu Garcia, fill de Pere Garcia de Benavarri, el pintor més destacat treballant entre Catalunya i Aragó, i documentat entre 1445 i 1485 en ciutats com Saragossa i Barcelona.

Els trets que el distingeixen d’altres autors de l’època, deixebles també de Pere Garcia de Benavarri, serien “la línia vermella de la part baixa del globus ocular i les dues línies negres que marquen la separació entre els llavis de la boca, omnipresents en els seus treballs”, segons especifica Alberto Velasco a la monografia dedicada a aquest pintor: El Mestre de Vielha: un pintor del tardogòtic entre Catalunya i Aragó (Edicions de la Universitat de Lleida, 2006).

El Museu de Lleida compta amb una altra obra del Mestre de Vielha: Sant Pere i Calvari, procedent de l’església de Nostra Senyora dels Dolors de Peralta d'Alcofea, que des dels canvis a les sales del gòtic es troba a les reserves del museu.

Amb la incorporació d’aquestes dues taules a l’exposició permanent del museu es completa la part del museu dedicada als quatre pintors que treballen entre Catalunya i Aragó a la segona meitat del segle XV: Pere Garcia de Benavarri i els seus deixebles, Pere Espallargues, el Mestre de Vielha i, finalment, Jaume Ferrer II.

Aquesta adquisició i dipòsit per part de la Diputació de Lleida s’emmarca plenament en la política d’adquisicions del Museu de Lleida, que persegueix potenciar l’ingrés d’obres relacionades amb un dels grans capítols artístics del territori: els pintors gòtics que treballen indistintament en terres de Lleida i Aragó, unides històricament durant segles.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.