Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Museu de Lleida/ACN) És una taula gòtica de la segona meitat del segle XV, prové de París i l’ha adquirida el col·leccionista Joan-Artur Roura i Comas. El Museu de Lleida tenia especial interès en tenir-la i aquest dimecres l’ha rebut en dipòsit. La taula mostra la Mare de Déu, el nen Jesús i santa Anna, i s’atribueix a Francesc Solives.

Roura ha destacat la “gran satisfacció” de poder recuperar aquestes obres que per circumstàncies diverses “se'ns han escapat de les mans i no les hem pogut gaudir ni conservar”. En aquest sentit, ha dit que els col·leccionistes tenen l'obligació d'afavorir els museus, especialment el de Lleida, amb el que ha patit els darrers anys per les entregues d'art a l'Aragó. La taula s'exposarà a l'espai 0 fins al setembre i després s'incorporarà a la col·lecció permanent.

El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ha destacat la “fita” que suposa dotar el museu amb una sèrie de “mecenes” disposats a ajudar-los. Considera que aquesta important acció de mecenatge “és justa” en la política d'adquisicions a Catalunya perquè les administracions no tenen recursos econòmics per fer-hi front. En aquest sentit, ha remarcat que al museu porten tres o quatre anys amb una política de “sumar esforços” rellevant i aquest dimecres es fa un “pas endavant” perquè s'aporta l'obra d'un pintor pràcticament desconegut a Catalunya però molt valorat a Lleida.

Santa Anna, la Mare de Déu i el Nen Jesús

A la taula s'hi representa Santa Anna, la Verge i el Nen, enmig de dos figures femenines, nu, amb un ocell amb la mà dreta i, amb la mà esquerra, jugant amb el contingut que es troba en el cistell que subjecta santa Anna. La Verge aguanta el Nen amb el braç esquerre i amb la mà dreta sosté un fil, que subjecta l'ocell.

L'estat de conservació de la taula (167 x 88 cm) és bo i es conserven els pinacles i el marc de la part inferior, a diferència del de la part superior. Això permetria deduir que al damunt hi hauria una altra taula, que no s'ha conservat, i que probablement faria referència a una escena de la vida de la Verge, on un Calvari, si es tractés de la taula principal del carrer central d'un retaule.

L'especialista en pintura tardogòtica catalana, Alberto Velasco, creu que el seu autor seria Francesc Solives, actiu a Banyoles durant l'últim terç del segle XV i amb només un retaule conegut a l'església de Sant Llorenç de Morunys (Solsonès) i un retaule procedent de Santa Maria de Bovera (Guimerà, Urgell), conservat al Museu d'Art Medieval de Vic. Solives és seguidor de l'estil del pintor barceloní Jaume Huguet, i el seu interès rau en el fet que es coneixen només tres obres seves, totes elles documentades a les terres de Ponent.

L’ingrés d’aquesta obra al Museu de Lleida complementa les col·leccions d’interès nacional del museu, i incideix en la idea de ser un museu de territori, que vol explicar les relacions artístiques, socials i econòmiques de Lleida amb el seu territori d’influència al llarg de la història.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.