Pasar al contenido principal
Catalunya Religió

(JRS) Per promoure la inclusió de les noies i la qualitat general de l'educació a Uganda, el Servei Jesuïta als Refugiats (JRS) de la Companyia de Jesús ha augmentat i millorat les infraestructures de les escoles de secundària al districte d'Adjumani que es troba al país africà. Com a part d'aquest esforç, l'any passat es va començar a construir un laboratori de ciències a l'escola de secundària de l'assentament de refugiats de Pagirinya. Ara s'ha posat en marxa i el director de l'escola, Okot Mathew, assegura que "el laboratori millorarà el nivell de l'escola".

Amb la construcció d'aquest laboratori, el Servei Jesuïta als Refugiats vol millorar les oportunitats de les noies refugiades d'Uganda. Segons diuen, elles tenen menys probabilitats que els nois de cursar assignatures científiques. Això provoca que estiguin infrarepresentades a les professions de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques a tot el món. Tenen menys possibilitats a causa de les condicions peculiars dels desplaçaments. I és que les noies refugiades s'enfronten a obstacles addicionals quan intenten accedir a les oportunitats d'aprenentatge. Entre elles, la manca d'espais educatius segurs i infraestructures escolars inadequades encara agreugen més la vulnerabilitat de les noies refugiades a la pobresa, al matrimoni precoç i forçat i a l'embaràs, així com a actituds i normes socioculturals perjudicials.

El nou laboratori té dues sales i capacitat per a 80 persones. Està equipat amb tancs d'aigua, de gas, reactius químics i tot l'equip necessari per fer experiments. "El laboratori millorarà l'ensenyament de les matèries científiques a l'escola", diu el director del Departament de Ciències, Icha Augustine. "Quan s'ensenya de forma teòrica, als alumnes els costa captar les explicacions", assegura. Ara, utilitzaran aparells reals i "no només dibuixos".

El laboratori s'utilitzarà per a les classes d'Agricultura, Física, Biologia i Química i permetrà que els alumnes, entre ells més de 250 noies, tinguin una experiència pràctica de les assignatures CTIM. Abans, els estudiants només podien fer classes pràctiques durant el cap de setmana. Viatjaven per més de 18 quilòmetres fins a l'escola secundària de Dzaipi, amb un cost addicional tant a l'escola com a les famílies.

El director, Okot Mathew Thomas, afirma que el laboratori és la resposta a les seves pregàries: "Estem entusiasmats”.

Més instal·lacions per la seguretat de les noies

Juntament amb el laboratori de ciències, el JRS també va construir dormitoris per a noies i latrines a Pagirinya i a l'Escola de Secundària de Mungula, situada a un altre assentament de refugiats del districte. Aquestes instal·lacions augmentaran la privadesa i la seguretat, especialment per a les noies, i proporcionaran a tots els estudiants espais més segurs per aprendre.

El projecte forma part del compromís del JRS amb la programació de l'educació amb perspectiva de gènere. Específicament per augmentar l'accés i la finalització de l'educació secundària. Un enfocament sensible a les qüestions de gènere en l'educació significa que el JRS té en compte les normes de gènere, els rols, les relacions i les diferències d'oportunitats, i aborda les barreres de gènere per aconseguir resultats educatius més equitatius i justos entre noies i nois.

En última instància, en augmentar l'accés de les noies a una educació de qualitat, els enfocaments sensibles a les qüestions de gènere beneficien tothom. Quan les noies completen l'educació secundària, desenvolupen habilitats de lideratge, es converteixen en generadores d'ingressos i en construeixen l'autosuficiència. Quan les noies tenen l'oportunitat de desenvolupar el seu potencial, contribueixen al benestar de les famílies i comunitats.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.