Pasar al contenido principal
Catalunya Religió

(Fundació Pere Tarrés) Inspirada en una acció amb els evangelis i el missatge de Jesús, la Fundació Pere Tarrés és una entitat de l’Església Catòlica. Per tant, l’acció de les persones que en formen part està arrelada en els valors de l’humanisme cristià. Amb aquesta identitat de fons, el 2020 l’entitat va organitzar activitats socials i educatives on van participar 314.617 persones a través de diferents projectes i activitats. Això representa al 4,1% de la població catalana en un any especialment complicat per la pandèmia de la Covid.

L’entitat porta el nom de Pere Tarrés en record de qui fou el destacat impulsor i dirigent de la Federació de Joves Cristians de Catalunya, així com metge lliurat plenament als altres, sacerdot exemplar i impulsor de l’obra social de la diòcesi de Barcelona. Sempre va orientar el seu treball a favor dels mes pobres i febles alhora que va centrar la seva atenció espiritual de nombroses obres o activitats per a joves, així com obres socials i assistencials cristianes. Amb l’obra de Pere Tarrés de guia, l’acció de l’entitat es basa en un pla d’identitat i pastoral per difondre els valors i el tarannà cristià, reforçar la interioritat i l’espiritualitat, així com divulgar la fe cristiana.

A més, els valors de Pere Tarrés són els que marquen l’acció de l’entitat, que vol donar resposta a aquelles famílies en situació de vulnerabilitat, principalment, als infants, joves i adolescents. Aquesta labor, va ser més important que mai durant el 2020 quan moltes persones, arran de l’emergència sanitària, especialment durant el confinament, van perdre la seva font d’ingressos. Això, va desencadenar una emergència social i econòmica sense precedents, que ha incrementat les desigualtats i la bretxa digital. Com a conseqüència, el 30% dels infants de Catalunya viuen en una situació de pobresa perquè no tenen accés a necessitats bàsiques com l’alimentació, productes d’higiene o la connectivitat.

Una mostra de l’empitjorament de la situació de les famílies és que han crescut les demandes dels serveis que s’ofereixen als centres socioeducatius de la Fundació Pere Tarrés, que ha comportat que s’ampliés exponencialment a la llista d’espera a l’inici del curs passat.

En aquest context, l’acció inspirada per l’humanisme cristià era més essencial que mai i, per això, l’entitat va decidir ampliar les places per a infants d’entre 6 i 12 anys als centres socioeducatius Poble-sec i Poblenou, de Barcelona, amb 20 i 10 places més, respectivament. Al llarg del 2020, es va acompanyar un total de 4.267 infants i joves en els 31 centres socioeducatius adherits a l’entitat.

L’entitat va treballar per cobrir les necessitats més bàsiques d’aquestes infants, joves i les seves famílies, però aquesta acció social i educativa no podria haver estat possible sense les donacions tant de particulars com d’empreses. En concret, la Fundació Pere Tarrés els ha pogut facilitar 811 tabletes, 39 pantalles i 450 targetes de connexió, a més de material higiènic i sanitari, com 10.572 mascaretes, 1.800 guants i 9.514 gels hidroalcohòlics. Així mateix, tot i la pandèmia, 249 educadors/es i 224 voluntaris i voluntàries van acompanyar les famílies i els infants durant el confinament.

Aquests nens i nenes van estar atesos per educadors/es dels centres socioeducatius amb qui es va treballar per potenciar la seva espiritualitat. A més, entre l’equip d’estructura de l’entitat es van oferir espais de desenvolupament i creixement tant interior com espiritual.

La pandèmia ha estat un nou repte que exigia noves respostes. Per això, en els darrers mesos de l’any es va engegar el projecte Coronakits, uns packs amb material escolar per lliurar a aquells infants i joves que hagin de fer quarantenes per la covid i, d’aquesta manera, puguin quedar-se a casa i continuar amb el curs escolar.

El lleure educatiu

La missió de la Fundació Pere Tarrés es focalitza en el lleure educatiu. La seva finalitat és que nens, joves i adolescents puguin adquirir nos aprenentatges i valors com la solidaritat, la cooperació, la convivència o el respecte cap els altres a través d’activitats lúdiques, esportives o artístiques, en las quals comparteixen amb altres persones de la seva edat.

En aquest context, nombrosos estudis constaten que les activitats de lleure educatiu (com els casals, les colònies, les activitats dels centres d’esplai o les extraescolars) creen oportunitats educatives i generen igualtat social per als infants i joves en risc social. Ara bé, la meitat dels nens i nenes estan exclosos d’aquestes activitats, una realitat que persegueix fer front la campanya “Ajuda’ls a créixer” de la Fundació Pere Tarrés. Per això, a través d’aquesta iniciativa, l’entitat va donar el 2020 l’oportunitat a 8.848 infants i joves perquè participin en activitats de lleure educatiu al llarg del 2020.

D’altra banda, en aquests activitats de lleure educatiu també es promou la fe cristiana i, per exemple, es van propiciar espais per l’encontre amb Jesús i compartir i viure la fe. Per això, mensualment, es va habilitar un punt de connexió per als monitors/es dels centres d’esplais del Moviment de Centres d’Esplais Cristians Catalans (MCECC) on aquests van poder reflexionar sobre la dimensió transcendental del cristianisme. Aquests van tenir lloc a Barcelona i Tarragona, de forma presencial, mentre que durant el confinament es van efectuar de manera telemàtica.

També, es va organitzar el programa “Ramon Serchs: educació – espiritualitat – acció social” destinat a monitors, monitores i persones responsables de centres d’esplais que han estat un temps implicats en el MCECC per revisar la seva vocació, projecte vital i la missió personal. A més, en els cursos residencials per a monitors i monitores dels centres d’esplai es van realitzar sessions per educar en els valors cristians alhora que dins del CampusMCECC existeix un curs per als animadors de la fe.

També es va propiciar la celebració de la fe cristiana amb la realització de diferents eucaristies o celebracions de la Paraula en diferents moments de l’any com les trobades del MCECC, Nadal, Dimecres de Cendra, així com d’altres festes puntuals.

Altres accions per difondre la fe cristiana i la labor de l’humanisme cristià

Per tal de difondre els valors i tarannà cristià de la Fundació, es van elaborar unes infografies il·lustrades i es va crear un glossari interactiu sobre conceptes del pensament cristià. També, es van efectuar sessions presencials i diversos materials formatius en línia sobre la identitat cristiana de la Fundació Pere Tarrés per a les persones que s’hi incorporen. També es van celebrar jornades de reflexió sobre els elements identitaris amb l’equip de l’entitat. A més, per donar a conèixer la vida i el pensament del beat Pere Tarrés, es van efectuar diverses sessions presencials i es va dissenyar una infografia interactiva sobre la seva figura. També es va participar en l’eucaristia per la festivitat en el seu honor que va tenir lloc a Sant Vicenç de Sarrià.

Així mateix, a la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés – Universitat Ramon Llull es van impulsar les assignatures diàleg interreligiós i acció social, així com pensament social cristià i impacte en l’educació social i el treball social. A més, també es van dur a terme diverses sessions per afavorir el coneixement de la diversitat cultural i religiosa entre l’equip de treballadors, treballadores, voluntàries i estudiants de la Fundació Pere Tarrés.

Finalment, per reforçar la vivència d’Església, es va mantenir el contacte amb els delegats diocesans que estan en relació amb les tasques de la Fundació Pere Tarrés.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.