Pasar al contenido principal

Són molts els esdeveniments d’arreu i, especialment, a Catalunya que expliciten una primavera educativa, és a dir, un temps de singular vitalitat, renovació i transformació. En efecte, escoles, universitats, xarxes, moviments, congressos, simposis, etc. configuren un fenomen ple d’esperança. A diferència de la primavera climatològica que s’esdevé com un veritable do, la primavera educativa és fruit d’un immens esforç i compromís per tal de donar respostes educatives en coherència a les necessitats i exigències del segle XXI. Per això és del tot coherent que com a ciutadans agraïm infinitament tots els professionals implicats en tan important repte.

Una bona mostra d’aquesta primavera educativa ha estat el II Simposi Internacional Barcelona, Educació i Canvi, coorganitzat pel Col·legi Montserrat, Fundació Jesuïtes educació i la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna-URL. Una de les consideracions que més m’ha cridat l’atenció és la necessitat de repensar la noció d’educació integral en el marc dels canvis i oportunitats del món contemporani. Per a la majoria dels educadors aquest és un concepte molt sòlid i força interioritzat. Quina és, doncs, la qüestió? No es tracta de negar res del plantejament clàssic però hem de contemporaneïtzar el sentit de l’expressió —sense renunciar a la idea del conreu de totes les dimensions. És a dir, anar més enllà! Així, doncs, integral també voldrà dir treballar en xarxa per incorporar més persones, institucions, reptes, instruments, etc.; experimentar els diversos «inter» —intercultural, interdisciplinari, intergeracional, internacional, etc.— com una veritable experiència de creixement a partir de les relacions que permeten aquest «entre»; assolir en la pràctica els avenços de la neurociència —la plasticitat del cervell, les aportacions sobre l’aprenentatge, etc.—; establir un potent vincle amb el món a través de la incorporació d’uns relats bàsics, per exemple, la Declaració universal dels Drets Humans, la democràcia, els 17 Objectius mundials de Desenvolupament Sostenible de l’ONU; interrogant-nos les nostres creences sobre l’aprenentatge, les pràctiques o els sistemes i preguntar-nos si van realment d’acord amb la idea de canvi i l’educació integral; no defallir en transmissió i testimoniatge de valors bàsics; i, evidentment, integrar de manera seriosa i definitiva els protagonistes del futur, els infants i els joves.

Comparteixo la convicció que en el cor d’aquesta primavera educativa hi ha un renovat i eixamplat encontre amb l’experiència d’educació integral que no vol dir una altra cosa que una opció radical per la humanització. Sí, una veritable Pasqua!

Publicat a Catalunya Cristiana, núm. 1960, de 16 d'abril de 2017, p. 18.

Temàtica
Tags

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.