Vés al contingut
Catalunya Religió
lestonnac-badalona-ramada
Fotografia: Lestonnac de Badalona.

Roger Vilaclara –CR La tornada a l’escola després de Setmana Santa enguany també està marcada per la celebració del Ramadà, que acaba aquest dimarts 9 d’abril. A les escoles catalanes hi ha un munt d’alumnes que viuen aquest mes de pregària, dejuni i reflexió intensament. Per aquest motiu, els centres educatius miren d’acompanyar aquesta vivència i aproximar la tradició a la resta d’alumnes que no la coneixen. Ens expliquen aquest treball a les aules catalanes Anna Planella, directora de l'Escola Pia de Salt; Jordi Rosanes, director general de l'escola Vedruna Manlleu; i Anna Gel, tutora de l'aula d'acollida de Lestonnac de Badalona.

Les tres escoles amb què hem pogut parlar tenen alumnat que es troba enmig la celebració del Ramadà. De fet, en fan un matís: tots els musulmans celebren aquest mes sagrat, però només els que tenen l'edat adient i ho volen fer practiquen el dejuni. En aquest sentit, a Vedruna Manlleu hi ha una dotzena d'alumnes que s'abstenen de menjar durant el dia, a Lestonnac de Badalona en són una setantena i a l'Escola Pia de Salt una vintena.

Les tres escoles coincideixen en la normalitat amb què es tracta aquesta vivència a les aules. "Tenim el Ramadà totalment integrat en el nostre fer del dia a dia", explica Anna Planella. Des de Vedruna Manlleu es parla de la diversitat com "una riquesa" que s'aprofita per treballar amb els infants i joves. Rosanes destaca que, part d'aquesta normalitat, també ve donada gràcies a l'oportunitat que suposa tenir mestres musulmans al claustre de professors. "Fer-ho tan proper ens ajuda a no caure en el desconeixement", diu.

“En l'adolescència s'entén que hi ha excepcions i nosaltres promovem que la seva salut va per davant de tot”

El que també ajuda a aquesta normalització és parlar de la festa a les aules tant abans que comenci, durant i un cop es finalitza. "És important conèixer la cultura del lloc on visc, però també és important fer presents les tradicions del lloc d'on vinc", assegura Anna Gel. Per aquest motiu, des de l'aula d'acollida de Lestonnac de Badalona es preparen materials que ajuden a treballar a les classes les diferents tradicions religioses dels alumnes. 

A l'Escola Pia es fa cultura religiosa a l'escola i en el moment del Ramadà s'aprofita per parlar d'aquesta tradició, "igual que parlem de totes la resta de tradicions religioses", diu Planella. 

Enguany, la coincidència del Ramadà amb la Quaresma també ha permès fer "moltes similituds" entre religions i vivències d'alumnes, subratlla Rosanes. 

Cadascú viu el dejuni de maneres diferents, però els centres coincideixen que, durant les setmanes del Ramadà, es veu una evolució en els joves musulmans. "En un inici, el cos s'ha d'acostumar a aquest ritme, però els primers dies sempre es viuen amb la motivació de l'inici", explica Gel. Per contra, els darrers dies comença a pesar el cansament i això es percep en l'alumnat", expliquen des de Vedruna. Anna Planella assegura que són conscients que, durant tot el procés, "les emocions estan a flor de pell". Per aquest motiu, les escoles promouen espais perquè els infants "es puguin expressar".

A Manlleu es promouen reunions entre escoles, comunitat musulmana i afers religiosos

Si bé les classes es duen amb plena normalitat, el cert és que a l'escola hi ha dos moments claus on fer dejuni pot marcar la diferència: l'espai de menjador i l'educació física. 

En el primer dels casos, les tres escoles amb qui hem parlat coincideixen que els alumnes que fan el Ramadà prefereixen marxar a casa durant l'espai de migdia per estar amb la seva família i descansar. 

En el cas de l'esport i l'educació física o les activitats com excursions i sortides; les escoles, evidentment, vetllen per la bona salut dels infants i joves. Des de l'Escola Pia posen d'exemple una sortida amb bicicletes que l'alumnat va fer ara fa uns dies: "Els vam dir als nostres alumnes que podien beure aigua". "En l'etapa d'adolescència s'entén que hi ha excepcions i nosaltres promovem que la seva salut va per davant de tot", explica Anna Planella. "Les famílies hi estan d'acord i col·laboren en aquest treball", hi afegeix.

En la mateixa línia s'expressa Jordi Rosanes que explica que per aquestes "excepcions" o "situacions concretes" compten amb el suport també de la comunitat musulmana i Afers Religiosos. Tant és així que, abans de començar el Ramadà, a Manlleu es va fer una reunió amb les diverses escoles del municipi i la presència d'Afers Religiosos. En aquesta trobada, l'imam de Manlleu va marcar l'inici i el final de la festivitat i va donar diverses indicacions i aspectes a tenir en compte perquè els alumnes puguin viure correctament el Ramadà durant aquestes setmanes. 

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.