Vés al contingut
Catalunya Religió
cultura-religiosa
Fotografia: Canva.

Cristianisme al Segle XXI El sociòleg Joan Gómez ha estat el ponent encarregat de la cinquena sessió del cicle 'Religions i tradicions espirituals en les arrels de la nostra cultura' d'Espai Obert, promocionat per l'associació Cristianisme al Segle XXI. Gómez ha parlat de 'Cultura religiosa a l'escola de Catalunya en el context europeu'. Una cultura religiosa que el sociòleg ha assegurat que és necessària per conviure.

Joan Gómez ha iniciat la ponència destacant-ne el propòsit: "No pretén convèncer sobre què cal fer en la nostra situació concreta, sinó sacsejar per tal de fer dubtar d’algunes coses de les quals no acostumem a ser conscients". 

El ponent ha explicat que, en l'àmbit europeu, la cultura religiosa a l'escola s'ha abordat amb models diversos: un ensenyament no confessional, un ensenyament confessional optatiu, l'ensenyament confessional obligatori i l'ensenyament del fet religiós integrat en altres matèries. "No hi ha un patró més general per raons històriques i perquè depèn de l’organització dels estats, que també és diversa", ha dit.

Sobre la cultura religiosa, Gómez ha assegurat que és interessant per saber "qui som", personalment i col·lectivament. "En ple segle XXI, amb una societat que ha esdevingut manifestament plurireligiosa, ens cal cultura religiosa per conviure", ha subratllat. En aquest sentit, el ponent ha remarcat que una educació no és integral sense cultura religiosa: "Per tenir cultura àmplia no cal fe".

Qui imparteix cultura religiosa, segons Gómez, ha de ser “educador amb perspectiva intercultural”

Gómez ha explicat que la cultura religiosa és necessària per "saber qui soc, qui som i per entendre els altres". "És necessària per entendre tant les relacions internacionals com les relacions al barri, tant d’avui com en el futur", ha dit. Segons el ponent, la manca de cultura religiosa pot ser una qüestió d’incultura per a uns, però per a d’altres pot ser, a més, motiu de segregació.

Per a ell, la cultura religiosa ajuda a la cohesió social i a entendre's. El sociòleg ha marcat tres nivells de diversitat per evitar estereotips: hi ha diverses religions, les religions són diverses i hem de substituir el “què creiem” pel “com creiem”. Això és especialment important perquè a Europa es viu en una societat secularitzada, on la ideologia dominant considera la religió "un afer privat", la qual cosa xoca amb la ideologia dominant a la resta de continents, que no és que no estigui d’acord amb la secularització, sinó que la troba "incomprensible".

El sociòleg també ha demanat que qui imparteixi aquesta cultura religiosa siguin "educadors amb perspectiva intercultural".

Una missió per obrir els ulls

L'acte l'ha introduït Carme Amorós preguntant-se pel paper de l’escola a l’hora de preparar el jovent per viure formant part d’una comunitat i "per la missió que té d’obrir els ulls per comprendre el sentit de les coses".

Amb tot, la sessió no s'ha desenvolupat com s'havia programat perquè en Josep Maria Terricabras, exdiputat al Parlament Europeu, que havia de ser-ne també ponent, va tenir un contratemps que li va impedir assistir-hi. 

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.