Vés al contingut
Catalunya Religió
iqs-130-alumnes-aps-pedagogia-ignasiana

IQS Des que l'IQS compta amb l’Oficina ApS, que dona suport a l’hora de dissenyar una experiència d’Aprenentatge-Servei amb una pedagogia ignasiana, 134 alumnes i 12 professors de diferents graus i màsters han experimentat aquesta metodologia. “Ens dona molta satisfacció dir que en aquests moments l’activitat ApS a casa nostra ha superat totes les previsions i agraïm la implicació de tothom en el projecte”, explica la responsable de l’Oficina IQS ApS, Núria Agulló.

L’ApS està estretament relacionat amb la pedagogia ignasiana, centrada a formar estudiants conscients i competents, amb compromís i solidaris. “L'aprenentatge‐servei és aprendre fent un servei a la comunitat”, explica la pedagoga i impulsora d’Aprenentatge‐Servei a escala nacional, Roser Batlle. Segons Batlle, el projecte de l'ApS “és un mètode que uneix èxit educatiu i compromís social: aprendre a ser competents sent útils als altres”. A més, ApS orienta el talent dels alumnes: “Ajuda a descobrir el talent dels alumnes, ja que l'empren en la millora de la societat i no només en la millora del seu currículum personal”.

“Treballar conjuntament amb entitats socials ha fet despertar en mi la necessitat d’ajudar als altres i poder fer-ho amb la meva professió”

L’Oficina d’IQS ApS dona suport a l’hora de dissenyar una experiència d’Aprenentatge-Servei. A l’etapa de motivació inicial, ofereix ajut en la cerca de recursos, entitats, exemples on inspirar-se, entre altres. A la segona fase, se centra en la definició del projecte i construcció de l’experiència, ajuden en el diàleg entre universitat-entitat, sessions inicials de contextualització a l’alumnat... A la tercera etapa, es troba el tancament del projecte, entre altres accions com: la participació de jurats de decisió, juntament amb les persones implicades de les entitats i també es busquen altres institucions interessades en l’experiència o projecte.

Les entitats amb les quals ja estan en marxa diferents experiències d’ApS, a través de Convenis de Col·laboració Educativa, són AssísGoodkarma ProjectsAfanocDuchenne Parents ProjectAFA VallèsMigrastudiumNurse The Children Uganda. A més, des de l’Oficina s’està treballant per incorporar a OpenArms , Entreculturas , MSF i La Fageda.

Experiències de servei enriquidores per tothom

L'estudiant de Farmàcia Marta Bel ha explicat la seva experiència en el servei social: “Treballar conjuntament amb entitats socials ha fet despertar en mi la necessitat d’ajudar als altres i poder fer-ho amb la meva professió”. Bel ha guanyat el 2n premi de la convocatòria 'XI Aristos CAMPUS MUNDUS de Responsabilitat Social', a l’apartat de 'Premi Ignacio Ellacuría d’Estudis d’Interès Social', amb el TFG Els reptes de l’atenció farmacèutica a les persones en situació de sense llar a Barcelona.

“El més destacable d’un projecte d’Aprenentatge-Servei és que aquell projecte que ja té el seu impacte científic i tecnològic, a més a més fa una contribució social a la societat, tenint una mirada a les necessitats bàsiques d’una comunitat de persones”, puntualitza Magda Faijes, qui ha codirigit el TFG Perfil de componentes volátiles y no volátiles de granos de café verde provenientes de diferentes procesos de fermentación, de l’estudiant del grau en Biotecnologia Guillem López. Aquest treball està inclòs en una col·laboració amb la Universidad Rafael Landívar de Guatemala, amb la qual el centre té un Conveni de Colaboració Educativa. L’experiència està inclosa en un projecte de millora de la qualitat del cafè del país i està vinculat amb les comunitats productores de cafè de Guatemala.

Algunes de les fites que s’han aconseguit durant aquests mesos és un ajut per part de Uniservitate, per poder avançar en la promoció i implementació de l’ApS a IQS, o la participació d’una experiència realitzada en el Màster d’Enginyeria Industrial a la 'XI Jornada de Innovación Docente y Calidad' organitzada per Deusto. També destaca la concessió d’Ajuts a l’Activitat de Cooperació Internacional de les institucions de l'URL per dos projectes de cooperació, i un projecte de voluntariat internacional en què IQS participa juntament amb altres universitats d’UNIJES.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.