Vés al contingut
Catalunya Religió
halal-menjar
Fotografia: Raysonho @ Open Grid Scheduler / Scalable Grid Engine sota llicència C.C. 1.0.

Roger Vilaclara –CR L'aval del Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) a prohibir el sacrifici d'animals amb el ritual halal i kosher, de les tradicions musulmanes i jueves, obre la porta a què països com Espanya prohibeixin també aquesta pràctica. Un fet que implicaria que gairebé 4 milions de musulmans a Espanya no poguessin dur a terme el ritual de la festa del xai o del sacrifici, assegura Mohamed El Ghaidouni, president de la Unió de Comunitats Islàmiques de Catalunya (UCIDCAT). Després de conèixer la resolució del TEDH que s'ha fet pública aquest dimarts, El Ghaidouni subratlla que la comunitat musulmana confia que, tant el Govern espanyol com el català, respectaran la llibertat religiosa i facilitaran el consum d'una carn que respecti el ritual musulmà i jueu.

La resolució del TEDH, destaca El Ghaidouni, no és una prohibició de forma directa. "El TEDH deixa la decisió de prohibir aquests procediments en mans dels Governs", diu. Es tracta d'una indicació que defensa que "es permet restringir el dret a la llibertat religiosa per garantir el dret del benestar animal".

“Tenim molt clar que un animal no sacrificat segons el ritual religiós no és apte pel consum musulmà”

En aquest sentit, pel que fa a Espanya i concretament a Catalunya, el debat està obert. El president de l'UCIDCAT explica que "caldrà veure com contemplen aquesta resolució" els Governs, tenint en compte que la competència de sanitat recau a Catalunya. "No crec que els dos Governs prohibeixin aquests sacrificis de ritu religiós i que provuquin que els musulmans i els jueus puguin arribar a deixar de consumir carn", afirma El Ghaidouni. Amb tot, recorda que el dret a la llibertat religiosa és un dret fonamental que es recull a l'Estatut de Catalunya i a la Constitució espanyola.

"Nosaltres tenim molt clar que un animal que no està sacrificat segons el ritual religiós musulmà no és apte pel consum musulmà". El president de l'UCIDCAT és clar en la defensa de la tradició musulmana de la carn halal, però també es mostra molt positiu per poder trobar "un punt d'encontre entre el benestar animal i el respecte a la llibertat religiosa". "Si dialoguem podem arribar a acords", diu El Ghaidouni.

Per ara, la comunitat musulmana quedarà a l'espera de la decisió i la postura que adoptaran els Governs. Demanen estar presents al debat que es pugui esdevenir i reiteren la importància que els polítics facilitin una pràctica del sacrifici que "permeti el respecte al benestar animal i que es pugui consumir una carn que respecti el ritual musulmà i jueu". "Veurem les possibilitats que tindrem en un futur segons les decisions que prenguin els dirigents", confirma El Ghaidouni.

Els musulmans demanen que no es prohibeixi el sacrifici de ritu religiós amb atordiment reversible

Aquest mateix dimarts, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha explicat, després de la resolució del TEDH, que els sacrificis amb rituals halal i kosher es fan a Catalunya “garantint la salut pública” i les exigències sanitàries i, alhora, “amb totes les mesures per a respectar els drets dels animals”. En aquest sentit, no creu que hagi d’afectar a la regulació catalana la sentència del TEDH que avala la prohibició del sacrifici d'animals amb el ritual halal i kosher, en veure justificada la restricció de la llibertat religiosa que suposa la prohibició si la mesura és "proporcionada" i busca la protecció del benestar animal.

Per obtenir la carn halal o kosher, tant musulmans com jueus maten amb un tall al coll a vaques, cabres, ovelles o ocells, que es dessagnen durant hores fins que moren. Ara bé, l'essència dels sacrificis, segons les dues religions, és que la inconsciència de l'animal s'aconsegueix en segons i la mort la causa la hipòxia cerebral i no la pèrdua de sang.

Tot i això, la comunitat musulmana, en el seu moment, va proposar utilitzar mètodes d'atordiment reversible abans de realitzar el sacrifici de l'animal. Una proposta que van fer "per arribar a una solució equilibrada entre la llibertat religiosa i la del benestar animal". L'atordiment reversible, explica El Ghaidouni, és aquell que no indueix la mort a l'animal: "Si l'apliquem i deixem l'animal un temps determinat, aquest ha de poder recuperar la vida". "Si es mor l'animal en aplicar aquests mètodes, llavors l'atordiment no és reversible", diu. Un matís important perquè segons la jurisprudència islàmica la causa de la mort de l'animal ha de ser "el sacrifici i res més".

El president de l'UCIDCAT explica que aquests mètodes d'atordiment reversible van ser avalats pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea l'any 2020 amb una sentència que confirmava la possibilitat d'aplicar aquests mètodes per a sacrificis de ritu religiós. Ara bé, la resolució del TEDH d'aquest dimarts s'ha fet en relació amb països en què aquests sacrificis són il·legals i que només es permeten amb un atordiment previ, sense matisar que ha de ser reversible. Per aquest motiu les comunitats musulmanes i jueves de Bèlgica s'hi van oposar i ho van denunciar, però segurament no han obtingut la resposta que esperaven.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.