Vés al contingut

Comentari a l’evangeli del 4rt diumenge de Quaresma B

Llegim en aquest quart diumenge de Quaresma un fragment del conegut diàleg de Jesús amb Nicodem que es troba al capítol tercer de l’evangeli de Joan (Jn 3,14-21).

Nicodem apareix únicament en l’evangeli de Joan en el capítol setè quan intervé en defensa de Jesús (7,50-51). En el moment de la sepultura apareix al costat de Josep d’Arimatea (19,39) i el trobem en el passatge que ens ocupa al començament de l’evangeli com interlocutor de Jesús. Nicodem no és aquí el deixeble creient i fidel que apareix en els altres passatges sinó que assumeix el rol d’antagonista. Actua com a representant del jueu adversari de Jesús. La seva incomprensió permet a Jesús exposar la seva revelació.

El capítol tercer de l’evangeli de Joan fa servir el diàleg com a procediment literari conegut i molt usat en l’antiguitat (només cal recordar els diàlegs de Plató) i era usat també com a mètode d’ensenyament dels rabins. Aquest procediment és freqüent en l’evangeli de Joan ( 4,11.15.2; 6,28.30.34.52; 7,34-36; 8,22; 13,5.8; 16,16). Nicodem fa dues preguntes a Jesús: Com pot un home tornar a néixer? (v.4) i més endavant: Com pot ser això?, referint-se al naixement per l’Esperit (v. 9). El text de la nostra lectura és la resposta a la segona pregunta; es deixa el to de diàleg i es passa a un monòleg per part de Jesús.

Néixer per l’Esperit és quelcom que pertany a l’ordre de les coses celestials. Només Jesús que ha baixat del cel pot pujar-hi i això ho pot fer mitjançant la seva mort, resurrecció i ascensió. Jesús diu que ell ha de ser enlairat i compara el seu enlairament amb una imatge molt potent: la serp entortolligada a un pal, aixecada per Moisès al desert i que esdevé causa de salvació pels israelites. El pal és una prefiguració de l’arbre de la creu on morirà Jesús. Igual que el pal amb la serp fou causa de salvació també ho serà la creu amb Jesús que esdevindrà font de vida eterna pels qui creuen. Ser aixecat, doncs, és una referència a la seva mort en creu.

És molt curiós que el verb hebreu ”nasha” admeti dos significats, per un cantó vol dir “aixecar”, “enlairar” però, per altra banda, admet també el significat de carregar amb una culpa; dos significats que s’ajustarien a la mort i glorificació de Jesús. És possible que l’autor del quart evangeli s’hagi inspirat en aquest verb quan usa el verb grec “hypsoo” per parla de l’exaltació. Això pot ajudar a entendre que per Joan la creu és la glorificació de Jesús (12,20-36).

L’enlairament de Jesús té el seu començament en el descens: El qui és la Paraula s’ha fet home i ha habitat entre nosaltres (Jn1,14) El primer pas ascendent es produirà quan Jesús sigui aixecat en la creu, el segon tindrà lloc quan hagi ressuscitat d’entre els morts i el pas final serà l’enaltiment cap els cels.

En els evangelis sinòptics, quan Jesús anuncia la seva mort fa servir el títol de Fill de l’home per referir-se a ell mateix; també aquí quan Jesús diu que serà enlairat fa servir el títol de Fill de l’home. L’interès de Joan per presentar Jesús com a Fill de l’home rau en el fet que el Fill de l’home ve del cel i hi tornarà. La figura està inspirada en l’apocalíptica jueva que coneix l’existència del Fill de l’home que al final dels temps vindrà des de Déu per celebrar el judici (Dn 7,13-14; Hen 37-71). Jesús és el Fill de l’home que havent davallat del cel serà enlairat perquè els qui creguin en ell tinguin vida eterna.

El tema del judici és present en la nostra lectura. La manera d'entendre el judici presenta en aquest passatge una novetat i un gir. La profecia de Joel (4,2)i també l'apocalíptica (1 Hen 91,14-17) pensen en un judici a les nacions a la fi dels temps. Aquí la realitat del judici es desplaça al camp individual i, pel que fa al temps, es produeix en l'ara i aquí del moment present. Déu no envia el seu Fill al món per condemnar sinó per salvar, no obstant la llibertat humana permet que hom es tanqui a l’amor de Déu. Amb la seva decisió s’auto - jutja. Déu envia el seu Fill per salvar el món perquè el món que està perdut necessita que el salvin.

Diumenge 4rt de Quaresma. 10 de Març de 2024

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.