Vés al contingut

Segons la nova edició de l'Annuario Pontificio, el papa ha recuperat, entre els títols, qualificats d'històrics, el títol de patriarca d'Occident, un títol que Benet XVI, l'any 2006, havia retirat. Com és sabut, en el primer concili de Constantinoble, segon ecumènic, l'any 381, la seu de Constantinoble adquirí el rang de patriarcat, juntament amb Alexandria i Antioquia. Allà és dit que «el bisbe de Constantinoble és el segon després del de Roma; tindrà la preeminència d'honor després del bisbe de Roma, ja que aquesta ciutat és la nova Roma».

El concili de Constantinoble de l'any 451 –quart ecumènic– establia la doctrina de la pentarquia, del govern a cinc de l'Església, amb Roma també com a patriarcat, i per aquest ordre: Roma, Constantinoble, Alexandria, Antioquia i Jerusalem (l'Església mare, tinguda sempre en honor i ara amb jurisdicció pròpia). Si per a les seus orientals el títol patriarcal comportava el nom de la seu, el títol del bisbe de Roma era "patriarca d'Occident".

És evident que llavors el significat d'Occident tenia un sentit més reduït i, en concret, responia a la divisió de l'Imperi. És per això, per l'amplitud de significat del terme Occident, i perquè la jurisdicció del cap de l'Església catòlica ultrapassava aquests límits, que el títol no fou sempre portat i que, finalment, l'any 2006, el papa Benet XVI el feu suprimir. Ara el papa Francesc l'acaba de restituir, com un títol històric. De fet, a l'Annuario Pontificio apareix ara sobretot com a Bisbe de Roma, mentre que altres títols són recollits com a "històrics": Vicari de Jesucrist, Successor del príncep dels Apòstols, Summe Pontífex de l'Església universal, Patriarca d'Occident, Primat d'Itàlia, arquebisbe i Metropolita de la Província Romana, Sobirà de l'Estat de la Ciutat del Vaticà, Servent dels servents de Déu.     

La restitució del títol de Patriarca d'Occident, ni que sigui "històric" i, doncs, sense una correspondència amb la realitat actual del bisbe de Roma, té un sentit ecumènic, que recorda l'Església indivisa. Francesc és Bisbe de Roma i Patriarca d'Occident, com Bartomeu és arquebisbe de Constantinoble, la Nova Roma, i Patriarca Ecumènic. Dos termes, "Occident" i Ecumènic", que certament  responen a l'antic imperi romano-bizantí, però que es complementen. Francesc és Bisbe de l'Antiga Roma i Bartomeu és arquebisbe de la Nova Roma.

És, de fet, interessant de recuperar la nomenclatura "Antiga" i "Nova" Roma, que no indica substitució, sinó un reconeixement de preeminència, en lloc de la terminologia esdevinguda cèlebre de "Primera Roma" (Roma), "Segona Roma" (Constantinoble), "Tercera Roma" (Moscou), terminologia que s'anà forjant després de la caiguda de Constantinoble sota els otomans, el 1453, i que es feu cèlebre sobretot a partir del monjo Filoteu de Pskov (s. XVI), segons la qual la primera Roma fou castigada per Déu pels seus pecats (entre altres, el Filioque); la segona Roma (Constantinoble) fou castigada sota el jou dels otomans per haver acceptat la unió de Florència. Ara sorgeix la tercera Roma (Moscou), que ha de difondre l'Evangeli pel món, i no hi haurà una quarta Roma. Aquesta nomenclatura indicaria, més que un ordre jeràrquic, un ordre substitutori. I de fet, malhauradament, el patriarca de Moscou viu encara, en el fons, de la teoria del monjo Filoteu.

Temàtica

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.