Vés al contingut
Catalunya Religió
bisbal-emporda-passio-00
Fotografia: Gemma Tubert (ACN).
Galeria d'imatges

ACNDesprés de 80 anys, la Bisbal d'Empordà recupera una vintena d'escenes de La Passió. El 2 d'abril es tornarà a representar l'obra que fa 80 anys van prohibir realitzar per ser en català i per estar basada en els evangelis apòcrifs. "Serà minimalista, farem unes 20 escenes, les que tenen música", explica el director dels Pastorets, Jordi Bassa.

"La idea és fer un homenatge, que quedi enregistrat al banc de sons i a l'arxiu, però no fer-ho cada any", remarca Bassa. Serà el dia 2 d'abril a les set de la tarda al Teatre Mundial, el successor del Principal que es va cremar els anys 70, i les entrades tindran un preu de 15 euros. Al vestíbul, a més, hi haurà una petita exposició de material fotogràfic, cartells, partitures, textos i articles de l'època.

"Es tracta, una mica, de recuperar aquesta emoció que devia tenia aquella gent"

Pel que fa a la música, el Cor Carreras Dagas, ajudat per cantaires d'altres corals i solistes, i dirigits pel seu director David Granato, interpretarà les cançons corals i solos que seran tocades per una orquestra de deu músics. Granato diu que s'han fet petits ajustos i s'han "adaptat" als músics que tenen.

"Es tracta de recuperar aquesta emoció que devia tenia aquella gent quan van decidir recuperar-ho, després de la guerra, i que després els diguessin que no podien fer-ho", afirma Granato. "És un homenatge doble al patrimoni de la Bisbal", diu el musicòleg i exdirector del Cor Carreras Dagas Albert Morcillo.

Un telegrama una hora abans de l'estrena

Es té constància que l'obra es representava al municipi des del segle XVIII i que, a partir del 1850, es va començar a fer al Teatre Principal. L'últim cop que es va fer va ser l'any 1932 i amb la Guerra Civil la tradició va quedar truncada. L'any 1942 un grup de bisbalencs que l'havien fet als anys 30 es van engrescar a reprendre-la. No tenien tot el text, però al teatre s'hi guardaven els decorats.

Maria Gispert, amb l'objectiu de recuperar el text, va fer passar un a un els actors vius perquè li dictessin el seu paper i així poder reescriure i adaptar-la, en part, a les normes de Pompeu Fabra. Amb la feina a mig fer, van localitzar una còpia del 32 i va acabar de completar-ho.

Ja ho tenien tot: el vestuari llogat a Barcelona, els decorats i les entrades venudes. També havien aconseguit el suport de la 'Junta Local de Educación y Descanso' però el dia de l'estrena les il·lusions d'aquell grup d'actors es van truncar. "A les tres de la tarda, una hora abans de l'estrena, va arribar la Guàrdia Civil amb un telegrama de Luís Mazo Mendo, el governador civil de Girona, prohibint-la", explica el director dels Pastorets Jordi Bassa.

"Era en català i el sector catòlic de més a la dreta s'hi va posar en contra al·legant que estava basat en els evangelis apòcrifs i van acabar de convèncer el governador", afegeix.

Les partitures de Josep Canet

L'any 2009 Albert Morcillo, musicòleg i exdirector del Cor Carreras Dagas, estava preparant la seva tesina sobre Joan Carreras i Dagas quan consultant el fons Canet de l'Arxiu Comarcal del Baix Empordà va localitzar les partitures originals dels Pastorets i de la Passió de la Bisbal de Josep Canet, el fundador de La Principal de la Bisbal.

La troballa el va trasbalsar i li ho va comentar a Bassa, que dirigeix els Pastorets. "Amb la coral vam recuperar una part de la música dels Pastorets, però el projecte de La Passió va quedar allà", explica Morcillo. Fins ara.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.