Vés al contingut
kumi-4
Alumnes de l'Escola de Casp treballant el Projecte Som Micromecenes de KUMI | Baula.

Jokiñe Miranda Sense entrar en el debat de resultats o d’idoneïtat de les proves PISA, el que és indiscutible és que a l’educació li cal introduir evidències per tenir una radiografia del que està passant amb el procés d’ensenyament i aprenentatge a les escoles; i, amb aquestes evidències, poder prendre decisions per seguir donant la millor resposta possible per a formar integralment l’alumnat.

Durant la transformació educativa iniciada per Jesuïtes Educació el 2013, es va veure la necessitat d’actualitzar la classe de Religió de les nostres escoles: el format vigent havia ajudat en un context social i educatiu que ja no existia i, en conseqüència, això havia fet que la Religió perdés significativitat i coherència respecte de la resta de projecte educatiu a les nostres escoles. La creació d’un Seminari de Religió, amb docents de les 8 escoles que formem part de la Fundació Jesuïtes Educació i d’altres institucions educatives, va ajudar a prioritzar i donar coherència als continguts i a prendre l’opció metodològica de fer projectes que abordessin aquests continguts.

En aquell moment, va ser una aposta no exempta d’errors i dificultats; però també de molt aprenentatge i de la seguretat que per poder donar una formació integral que ajudi a conèixer-se a un mateix, conèixer l’altre com germà, la creació i el Transcendent en una era secular, calia arriscar i anar aprenent per millorar a poc a poc les propostes.

Entenem com a molt rellevant la formació religiosa a les nostres escoles i, per aquest motiu, hem anat incorporant elements d’observació, diàleg i avaluació per millorar la nostra proposta i adequar-nos al moment evolutiu i vital de cada etapa. Així doncs, en un determinat moment, es va considerar que calia modificar la proposta inicial de treball per projectes a totes les etapes i incorporar altres metodologies per abordar el currículum de religió.

A Educació Infantil, hem optat per una proposta que adapta la metodologia que fa servir Godly Play creant un itinerari propi que, amb un llenguatge narratiu, afavoreix l’escolta i comprensió de narracions bíbliques, el coneixement a Jesús i la seva manera de procedir, el que celebrem als diferents temps litúrgics i altres testimonis cristians com Ignasi de Loiola, Sant Pere Claver o Joan XXIII. Tot això al mateix temps que descobreixen el gust per cultivar la vida interior, explorant els seus pensaments, sentiments i vivències, desenvolupant la creativitat, la sensibilitat estètica i el sentit de pertinença a una comunitat.

La proposta per a Educació Primària és establir que hi hagi projectes propis de Cultura Religiosa així com d’altres projectes més interdisciplinaris que incorporen el fet religiós i afavorir, d’aquesta manera, el diàleg amb altres àrees de coneixement, des de la cosmovisió catòlica, i amb altres tradicions religioses. D’altra banda, també en aquesta etapa, es continua utilitzant, en moments puntuals i en alguns casos relacionats amb els projectes de Cultura Religiosa, la metodologia treballada durant l’etapa d’Educació Infantil, ja que hem observat que els beneficis d’aquesta metodologia, lligat això al fet que els alumnes són una mica més madurs, facilita, no només la comprensió de conceptes i textos que, d'altra banda, els queden molt allunyats, sinó també que el treball interior també vagi madurant.

A Secundària i davant la dificultat que constatàvem per crear materials que ajudessin a la diversitat de les nostres escoles, vam optar per incorporar el curs 19-20 el projecte KUMI de l’editorial BAULA. L’opció per KUMI va respondre a la voluntat de mantenir la coherència i la traçabilitat de la Religió amb les altres etapes i al fet que permetia identificar i interpretar l’essència del cristianisme valorant la seva contribució a la societat tot disposant d’una síntesi que permet el diàleg amb altres tradicions, paradigmes i cosmovisions. KUMI ens planteja nous desafiaments pedagògics que van des de com situar-nos en cada un dels contextos escolars, passant per quines metodologies afavorir per optimitzar la comprensió del fet religiós, fins a com incorporem aquesta comprensió a la proposta pastoral.

La LOMLOE i el nou currículum de religió estan afavorint una nova millora dels materials i propostes i alhora ens ha donat l’oportunitat de fer una primera aproximació a la proposta per als nostres batxillerats dissenyada des de la perspectiva de l’Antropologia Cristiana i la Doctrina Social de l’Església.

La nostra Fundació fa una aposta clara per una cultura religiosa confessional entesa com un diàleg entre el món, la cosmovisió catòlica i els valors ignasians amb una proposta metodològica que vol subratllar els elements distintius de la pedagogia ignasiana com són la reflexió i l’acció.

Jokiñe Miranda Mauleón

Directora de Pastoral de la Fundació Jesuïtes Educació

Temàtica
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.