Vés al contingut
Catalunya Religió

(Josep Miquel Bausset) Cada any els monjos acostumem a començar la Quaresma amb uns dies d’exercicis espirituals que ens preparen en el camí cap a la Pasqua, la Festa de les festes. Guarde molt bon record d’alguns dels conferenciants que, de Dimecres de Cendra al dissabte següent, ens han dirigit els exercicis. Però la comunitat va quedar gratament impressionada amb les paraules i l’exemple del cardenal Vicent Enrique Tarancón, que del 7 al 10 de març de 1987, ara fa 30 anys, ens dirigí als monjos els exercicis espirituals. Cada dia al matí i a la vesprada, el cardenal Tarancón feia una reflexió a tota la comunitat reunida a la sala capitular. També era particularment interessant la tertúlia que després de sopar, i d’una manera més espontània i informal i en un clima de confiança recíproca, acostumàvem a tindre amb ell. Jo acostume a prendre unes notes de la reflexions, com també de la conversa que tenim després del sopar. Desgraciadament les cintes de magnetofòniques d’aquells exercicis es van perdre en les inundacions que va patir el monestir, degut a les fortes pluges del dia 10 de juny de l’any 2000.

A part de les reflexions espirituals, la tertúlia amb ell després del sopar va ser particularment agradable i molt interessant. I són les converses de la nit les que ara vull compartir en aquest article.

Reflexions nocturnes

Tarancón va comentar el seu pas pel seminari de Tortosa, i la descoberta de la literatura catalana. També comentà la seua ordenació presbiteral i el seu pas per Vinaròs i per Vila-real i el seu nomenament com a bisbe de Solsona, on va escriure la polèmica i explosiva pastoral: “El nostre pa de cada dia”, on va denunciar l’estraperlo i la fam que patia la gent. També ens explicà la seua implicació, com a bisbe de Solsona, en la defensa de la llengua catalana. Ell mateix, pel fet de ser valencià, ens comentava que mai no s’havia sentit foraster ni estrany a Catalunya.

Pel que fa a la pastoral, “El nostre pa de cada dia”, el cardenal ens comentà les gestions que havia fet per tal de solucionar el problema de la fam que flagel·lava la seua diòcesi: “totes les portes on anava se’m tancaven”. Davant les dificultats que va trobar, “em vaig vore en l’obligació de parlar clar, per denunciar la injustícia que patien els meus diocesans”. La valentia de les paraules de denúncia del bisbe Tarancón li van costar un cert “exili”, ja que durant 18 anys va ser bisbe de Solsona. Per això quan li preguntaven al nunci per què Tarancón estava tants anys a Solsona, el nunci responia: “Mientras el gobierno no digiera el pan, el obispo Tarancón no saldrá de Solsona”. De tota manera, el cardenal ens confessà que ell sempre es va trobar molt a gust en aquest bisbat. De tal manera estava arrelat a la diòcesi, que no va dubtar ni un instant en protegir L’Infantil, la primera revista íntegrament en català. Posant-la sota la seua protecció, evitava problemes de controls i de censura per part de les autoritats franquistes.

Ens referí també la defensa que va fer d’un rector de Cervera, amonestat per l’autoritat governativa pel fet de predicar en català. Tarancón era un home més de fets que de paraules. Per això, per recolzar l’actuació del seu rector: “vaig anar a Cervera, i a l’església vaig predicar en català”. La sensibilitat i el seny del bisbe Tarancón, la seua proximitat i el seu bon tracte, van fer que molt prompte es guanyara la simpatia i l’estimació dels seus diocesans.

Apassionat del Vaticà II

El cardenal Tarancón ens parlà apassionadament del Concili Vaticà II. Com la majoria dels bisbes convocats, Tarancón veia el Concili amb preocupació, “com una cosa desconeguda”. Però el cardenal ens comentà que molt prompte es va sentir il·lusionat per aquella assemblea ecumènica que venia a “renovar i a enfortir l’Església”. Tarancón parlava amb admiració, respecte i estimació del papa Pau VIè, “el meu papa”, com repetí diverses vegades.

A partir del Vaticà II, Tarancón va “apostar” decididament, per la renovació i l’aggiornamento de l’Església, enfront d’aquells altres bisbes que encara estaven lligats al nacionalcatolicisme. Foren molt interessants els detalls que donà de l’Assemblea Conjunta de bisbes i capellans, el 1971, així com els problemes que tingué amb el govern per l’Assemblea de Vallecas, el març de l’any 1975, que Tarancón va defensar, malgrat l’oposició del Règim. En tot moment el cardenal va saber mantindre la seua independència davant les pressions que va rebre de les autoritats franquistes, obsessionades per controlar i manipular l’Església. I encara que Tarancón va lluitar fins al final per l’Assemblea de Vallecas, el govern, amb un gest despòtic, va acabar per prohibir-la.

El cas Añoveros

La quarta nit va ser la més interessant, pel fet que el cardenal va tractar temes tan importants com el cas Añoveros i el seu paper durant la transició espanyola. Del cas Añoveros, el cardenal Tarancón ens digué que ell “no podia tolerar de cap de les maneres que el govern expulsara d’Espanya el bisbe Antonio Añoveros”, pel fet que en una homilia va defendre el dret d’usar la llengua basca. Tarancón va fer innombrables gestions (portà a la butxaca el decret d’excomunió de Franco si expulsaven Añoveros) per evitar la gravetat que suposava l’exili del bisbe de Bilbao. I va ser així com el cardenal Tarancón, home de concòrdia, de diàleg i de pau, va aconseguir que el bisbe Añoveros no deixara la seua diòcesi. Amb tot, la ultradreta no li podia perdonar a Tarancón la llibertat i la independència que el cardenal tenia respecte el govern. Tarancón mai no es va deixar manipular. La seua llibertat, fruit de la seua fidelitat a l’Evangeli, no podia vore’s encadenada pel franquisme. El Règim no va poder emmudir la veu lliure del cardenal. Per això mateix va ser víctima dels atacs més ferotges i més irracionals de l’extrema dreta. Una extrema dreta beneïda i recolzada pel govern. Tarancón ens contava aquella nit el seu sofriment en vore’s insultat i “condemnat” al “paredón”. “Jo vaig voler presidir el soterrar de Carrero Blanco, encara que m’ho van desaconsellar”. El cardenal ens deia que només eren uns pocs els qui l’insultaven, “però els seus crits anaven seguint-me, sense que la policia fera res per evitar-ho”.

La tristesa del cardenal en recordar aquests fets va desaparèixer ràpidament en comentar la seua homilia a l’església dels Jerònims de Madrid, en la entronització del rei Joan Carles, el 27 de novembre de 1975. El cardenal en aquella conversa amb els monjos, va reconèixer com a propi aquell text: “l’homilia era meua”. És així com Tarancón, per mitjà d’aquella homilia, obria una nova manera de fer pel que feia a les relacions entre l’Església i l’Estat. Aquella homilia significava, com s’ha dit tantes vegades, el final del nacionalcatolicisme. Tarancón parlava de llibertat, de justícia, de pau, unes realitats absents de l’Estat Espanyol durant quaranta anys.

La irracionalitat de separar la llengua

Preguntat aquella nit pel tema del valencià i català, Tarancón no va poder ser més clar. Ens digué que ell, en anar a Solsona, “entenia als meus diocesans, i ells m’entenien a mi, sense que fera falta un diccionari. Ja no cal dir res més”. De fet, el cardenal ens comentà la “irracionalitat que hi havia en aquells que volien separar i dividir una mateixa llengua”. Tarancón ens recordà que el 30 de juny de 1975, i per mitjà d’una nota seua, s’adherí al document dels acadèmics de la Real Academia de la Lengua, on recolzaven la unitat de la llengua “que parlem valencians, catalans i mallorquins”.

Els seus comentaris sobre la Conferència Episcopal Espanyola, els nuncis i l’actualitat de l’Església en aquell moment, van ser molt interessants. Finalment parlava amb especial afecte de Borriana: “Hauríeu de vore la ciutat, envoltada de tarongers, i presidida pel campanar de l’església del Salvador, on em van batejar i on em van consagrar bisbe”.

Encara hui, tots els monjos guardem en el cor el pas de Tarancón per Montserrat en aquells dies d’exercicis. Un home lliure, valent, fidel a la veu de Déu, obert al vent de l’Esperit. Un home de cor bo, obstinat per la reconciliació, pel diàleg i per la pau. Un home que va afavorir la renovació de l’Església i l’obertura al món modern. Tarancón va ser un home de Déu, apassionat per l’Evangeli i pels hòmens, als quals va servir amb generositat i abnegació.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.