Vés al contingut
Catalunya Religió

Per saber-ne més

(Fundació Pere Tarrés) 600.000 infants d’entre 3 i 14 anys participen en activitats extraescolars (segons l’Enquesta de Salut de Catalunya del 2012) i cada estiu més de 220.000 infants i joves participen en activitats d’estiu (casals, colònies, acampades, rutes, camps de treball), segons dades del 2013 de la Direcció General de Joventut. Aquest realitat és la que s'analitzarà el 16 i 17 d’octubre en el Tercer Congrés del Lleure Educatiu que organitzen la Fundació Pere Tarrés i Didania, que aglutina diferents federacions de lleure educatiu de l’Estat. El Congrés, per tant, té un abast estatal però amb un accent especial en la realitat catalana.

Les xifres mostren com un elevat nombre d’infants i joves de Catalunya participen en les activitats de lleure educatiu que es fan fora de l’horari de l’escola però amb una clara intencionalitat pedagògica. Diferents sectors organitzen aquests tipus de propostes educatives de qualitat durant tot l’any: entitats d’educació en el lleure (centres d’esplai, caus, agrupaments, escoles, associacions de pares i mares, entitats esportives o culturals, etc.) i les empreses de lleure educatiu.

Així, el 42% de les empreses i entitats participants creu que el lleure educatiu contribueix a adquirir valors personals, el 38% opina que millora la cohesió social, el 13% les competències professionals i el 7% l’educació formal.

En la inauguració del Congrés, que se celebrarà al CaixaForum de Barcelona, intervindran diverses autoritats catalanes com la vicepresidenta del Govern de la Generalitat de Catalunya i consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, la vicepresidenta quarta d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, Meritxell Budó i un representant de l’Ajuntament de Barcelona.

300 participants

Analitzar la contribució del lleure educatiu a les persones, les organitzacions i la societat és l’objectiu prioritari sobre el què reflexionaran les més de 300 que està previst que hi participin. Concretament, es faran aportacions en 4 grans dimensions: Personal: com contribueix el lleure a l’adquisició de competències i actituds per a la vida, la inserció laboral i el lideratge social; Famílies i escola: com encaixa el lleure en el marc de l’escola, enforteix la comunitat educativa, i millora la conciliació de la vida familiar; Organitzacions: funcions de les entitats i empreses de lleure educatiu en el nou escenari social; i Cohesió social: el lleure com a mecanisme de protecció social i capital social, formant en l’aprenentatge democràtic i de ciutadania i com a element integrador i per a la igualtat d’oportunitats. A més, també s’abordaran els reptes i es farà un recull de propostes i bones pràctiques per impulsar el lleure educatiu.

El Congrés s'obrirà amb una ponència de Txus Morata, doctora en pedagogia per la Universitat de Barcelona (2009). A continuació es farà una taula rodona, moderada pel periodista Xavier Coral, sobre es contribucions del lleure educatiu des de la perspectiva personal, de l’escola i la família, les organitzacions, i la cohesió social amb Dani Jover, Carles Armengol, Ricard Serlavós i Pau Marí-Klose.

El congrés també preveu espais de debat entre els participants sobre la relació del lleure educatiu amb la innovació en un entorn digital, l'activitat econòmica, o l'igualtat d’oportunitats. El també inclou una conferència de Francesc Torralba i la clausura amb Imanol Zubero.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.