Vés al contingut

Imatge eliminada.

La Fundació Lluís Carulla lliura els premis Baldiri Reixac, que tenen com a objectiu guardonar treballs de docents, alumnes i centres d’ensenyament. Han resultat premiats diversos alumnes i centres de l’Escola Cristiana.

Dessota de cada guardó obtingut pels alumnes hi figura una breu ressenya escrita per ells mateixos.

Podeu trobar més informació aquí. La relació de premiats enguany és la següent:

Premis a les escoles

  • Escola Vedruna Immaculada de Barcelona

Amb més de 50 anys de presència a la dreta de l’Eixample i amb un compromís ferm per la llengua i la cultura catalanes, ja que fa del català, dins un marc multilingüe, l’eix vertebrador del projecte de centre. En aquest aspecte, cal destacar que es treballa en català amb tots els alumnes i famílies que s’incorporen a l’escola, entre els quals darrerament n’hi ha força d’origen xinès. Hi promouen parelles lectores i cada alumne té un portafolis de lectures de la biblioteca des de primer fins a sisè, que digitalitzen a l’ESO. Estan en ple procés de remodelació de la biblioteca escolar per fer-ne un espai més motivador. Treballen per projectes i, cada curs, tots els nivells fan seu i personalitzen un lema de valors. S’hi manté, a més, una relació oberta i participant amb el barri.

Premis als alumnes

  • PiArtAlumnes d’educació infantil i primària de l’Escola Pia de Caldes de Montbui.

Des del 2009 l’Escola té el distintiu d’Escola Verda i tenim especial sensibilitat cap a la conservació del nostre planeta. Per aquest motiu, cada curs anem sumant alguna activitat nova a les que ja fem: reciclat, l'hort, camins escolars, entre altres. Aquest curs vam decidir participar de nou en la realització d’una exposició al carrer per mostrar art fet amb material reciclable i animar a la població a l’estalvi de residus. Cada cicle va decidir què volia fer per exposar i paral·lelament es va fer tot un treball propagandístic per aquest estalvi. Aquest treball interdisciplinari estava lligat estretament també a l’àrea de llengua, es va donar molta importància al treball de descripció i expressió de les emocions que aquestes obres els produïen. Aquest l’any després de realitzar la comissió de PiArt va sorgir la idea de fer el món de la fantasia. Durant el mes d’octubre vam comunicar a l’alumnat el títol i els vam animar a pensar què podrien realitzar per tal d'exposar-ho i transformar el carrer en un museu. Al final després de parlar-ne molt, van sorgir idees molt interessants i originals. Vam fer una primera activitat a tota l'escola, una cuca que envoltava la barana de l'escola i després cada curs va crear les seves pròpies obres per exposar al carrer. Aquesta activitat va tenir força ressò a la població i als mitjans de comunicació. La vida és art i l'art és vida. Una paradoxa real viscuda per nens i nenes, mestres i famílies. PiArt: Art al carrer. Una realitat. Una experiència que combina el reciclatge i l'art.

  • Material didàctic digital per a nens i nenes de P5 - Pau Besses, Nicolàs Fidalgo, Jan Masip, Antonio Menacho, Alberto Rillo i Mario Rivas, alumnes de 4t d'ESO - Alumnes de 4t d’ESO de La Salle Bonanova de Barcelona.

El treball que es presenta consisteix en una projecte d’Aprenentatge Servei realitzat per alumnes de 4t d’ESO, per respondre a una necessitat que ens va arribar des del parvulari de l’escola. Les professores d’Infantil de P5 ens van demanar que els ajudéssim a dissenyar material didàctic amb els nous recursos digitals que disposàvem. Els alumnes vam elaborar aquest material per a les pantalles digitals interactives. Avui en dia existeixen molts recursos educatius i aplicacions informàtiques que faciliten l'aprenentatge a través de suports digitals. Actualment aquests materials s’estan utilitzant a Infantil i la valoració que fan les professores és molt positiva.

  • Més que un conte. Experiència de contacontes - Irene Soler i Terricabras, alumna de batxillerat de Jesuïtes Casp - Barcelona.

“Més que un conte” és el títol d’aquest treball de recerca de creació. Consisteix en l’elaboració d’un contacontes interactiu a nens de 3r i 4t de primària. La finalitat d’aquest projecte és fer visible el món rondallístic i promoure’n l‘estimació i el respecte. Per dur-lo a terme s’han seguit dos passos. Primerament, es va fer una tria de tres contes populars catalans a partir dels quals començaríem a treballar. Un cop elegits, es va efectuar l’adaptació d’aquests per a les sessions. Amb els materials confeccionats, es va realitzar la pràctica. Per acabar l’experiència, es va crear un lloc web on hi ha tota mena de recursos que completen els relats i, alhora, faciliten l’entesa. S’han aconseguit tres sessions de contacontes que qualsevol persona pot dur-les a terme gràcies als materials elaborats. També una pàgina web que els oients de les sessions o persones interessades poden visitar. Aquest treball de recerca ha aportat una nova metodologia a una pràctica del món de l’educació. I a més a més, ha servit per presenciar l’evolució del nostre patrimoni cultural des dels 125 anys del naixement de Joan Amades fins els 100 anys de les biblioteques públiques catalanes.

  • L’evolució de les mones de Pasqua a Catalunya - Helena Vilatarsana Yrla, alumna de batxillerat de La Salle Bonanova de Barcelona

Història i evolució de les mones de Pasqua a Catalunya: treball d'investigació que inclou un treball de camp previ amb enquestes sobre el tema, entrevistes a professionals de la pastisseria un recorregut per les principals pastisseries i fins i tot un vídeo on es pot apreciar com es realitzen avui en dia les mones.

  • L’impressionisme de Monet amb alumnes de 4t de Primària - Juan Pablo Cuartas Arévalo, Dídac Humà Collell, Xènia Ortega Cabanas i Cristina Plana Baroy, alumnes de 4t d'ESO de La Salle Manlleu

A 4t d’ESO cada equip desenvolupa un Projecte d’Investigació Cooperatiu de l’àmbit d’Aprenentatge-Servei. L’APS és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i servei a la comunitat articulat en un sol projecte. El projecte que presentem consisteix en fer un taller de plàstica a nens de 4t de primària de l’escola Carme Vedruna. El tema del nostre treball està inclòs dins l’assignatura d’ Educació Visual i Plàstica i té la voluntat de treballar l’impressionisme a través del pintor Oscar-Claude Monet.

  • 3 generacions de pastissers Miró Emma Miró Morales, alumna de 2n de batxillerat de La Salle Manresa

Treball de recerca de batxillerat sobre l'evolució de la pastisseria a través de l'estudi de tres generacions de pastissers Miró (pare, avi i besavi de l'autora) que ens parla de la tradició pastissera del poble de Castellterçol. Amb cada generació s'han produït canvis en les tècniques d'elaboració i en la mateixa botiga: de la botiga del besavi en què es venia una mica de tot, i que va haver de patir guerra i postguerra amb la seva manca de materials per a la pastisseria, passant per l'obrador a de l'avi i la moda del tortell del diumenge, fins a l'actualitat amb la crisi econòmica, l'exportació dels productes i l'especialització en bombons i xocolata. Per elaborar el treball s'ha fet un estudi d'arxiu històric i entrevistes a l'avi i el pare. Tot el treball està ben referenciat, amb citacions i amb documentació en un annex. De cada època se'n fa una visió històrico-social (paral·lela a la vida cultural del poble en la qual els protagonistes sempre han estat vinculats) i alhora es veu com la tradició pastissera a Castellterçol ha tingut continuïtat en aquestes tres generacions.

  • Trepitgem el carrer per construir el futur – Pol Rifà Llimós, alumne de 2n de batxillerat de La Salle Manlleu

Aquest treball de recerca és un estudi sociològic que vol comprendre la societat a partir de tres eixos simbòlics: el carrer, la festa i la revolta. El carrer com a símbol d’humanitat, la festa com a símbol de comunitat i la revolta com a símbol de llibertat. La història de l’home és la història que avança pels carrers, el camí que enllaça el passat amb el present i construeix un futur col·lectiu forjat en les cruïlles històriques de les places.

  • Zumzejant: el món secret de les abelles! – Alumnes de 2n de primària del col·legi Vedruna Girona

Treballar per projectes és molt interessant i ens entusiasma. Com va començar aquest projecte? Doncs bé, primer ens vam proposar treballar un animal a cicle inicial. Segon, els mestres es preguntaven... què saben els nens i nenes dels animals? Ens van deixar parlar. Què els interessa? Quines preguntes ens volen fer? Tercer, vam fer un llistat d’enigmes que volíem resoldre per arribar a un animal en concret, que seria el que treballaríem. Quart, després de passar-nos informació d’una classe a una altra vam arribar a “les abelles”. Cinquè, vam fer un altre llistat amb tot el que sabíem d’elles: “les abelles són insectes..., les abelles moren... les abelles tenen ales...”. A continuació vam començar a escriure tots els dubtes que teníem sobre aquest animal... una bona pila! Començava la feina de debò, calia arremangar-nos i buscar respostes per tots aquells misteris. Qui ens havia de dir que al final del treball sabríem tantes peculiaritats...! Ens vàrem organitzar en equips d’experts de quatre; nens i nenes que fèiem recerca sobre un dels temes que volíem investigar: en total 7 grups que vam intentar esbrinar tot i més d’aquests insectes tan marrons i petits. Els quatre de cada equip vam intercanviar la informació i ho vam passar a net, arreglant petits detalls de la posada en comú. Després la Maria Dolors i la Gina, les nostres mestres, van fer-ne la correcció i ens ho van passar a l’ordinador per tenir-ho tot més clar i endreçat. Ara tocava “l’exposició oral” a classe davant els companys per anar-se informant i poder fer preguntes del que ens quedava al tinter. Havíem d’avaluar! Nosaltres? Sí, Sí! Vam posar nota de: la veu, la posició corporal, la mirada i la memorització de la informació. Cadascú de nosaltres vam anar avaluant als companys posant, fins i tot, una nota numèrica nen per nen. Per nosaltres era sorprenent veure’ns avaluant com fan les senyoretes, com si fóssim experts. Les mestres estaven molt contentes perquè algunes de les frases que més vam utilitzar eren : “Et felicito per...” “Has memoritzat molt bé el text...” “Hauries de mirar tot el públic quan parles...” “Se t’ha entès molt...” Després d’aquest pas d’expressió oral, vam fer un salt cap a la poesia. Cada grup d’experts havia de fer una estrofa de quatre versos, parlant del seu treball amb una mètrica de 7, 8 per poder musicar més tard: aconseguint construir la nostra pròpia cançó de les abelles! Va tenir les seves dificultats fer el poema, però més bonic no ens podia quedar. L’hem titulat “Zumzejant”, i el trobareu al final d’aquest llibre. La senyoreta Anna de música li va posar la melodia i en va sortir la nostra pròpia cançó: que emocionant! A Cicle Inicial és molt important llegir i escriure. Cada vegada hi agafem més gust! És per això que vam decidir fer el nostre propi llibre sobre les abelles. A poc a poc i amb bona lletra, novament per grups d’experts, vàrem escriure tot el que sabíem d’aquells insectes ratllats. Només ens faltaven les il•lustracions! Ens vam posar a dibuixar i a pintar... i vosaltres estimats pares, mares i famílies jutjareu! El treball va ser extens i intens i el vam fer a través de totes les assignatures. Així doncs, vàrem continuar amb el treball del text periodístic. Vàrem preparar l’entrevista per en Sergi, el tiet de la Míriam, que és un apicultor molt il·lusionat, que vàrem convidar perquè ens assessorés del tot sobre el nostre treball. Molt interessants les preguntes i les respostes. I l’excursió a Torelló? Abelles, vestits d’apicultor, mel, diversió, interès, una mica de por o angúnia..? Com a cloenda de tot plegat, vàrem fer un salt del text periodístic al text narratiu. Les senyoretes de 2n ens van preparar una obra de teatre on vàrem participar tots i totes com a protagonistes i experts comediants. Es titula “ratlles marrons i negres”! A plàstica vàrem fer l’atrezzo o decoració de l’obra. Quan ja ho teníem tot llest, vam voler compartir aquesta representació a la sala d’actes el dia 2 de juny, amb les nostres estimades famílies com a públic especial. Va ser un èxit, i tots vàrem brillar dalt de l’escenari! Per arrodonir la tarda, els vàrem oferir un pica-pica amb un ingredient molt adient: la mel! Després de tot un curs molt dinàmic, exigent, competent i ple d’amor i entusiasme per aprendre ens preguntem... si d’un insecte diminut, hem après tant... quan ens queda per aprendre?

  • Les cantates com a eina d’innovació pedagògica – Alumnes del col·legi Sant Josep de Navàs

Utilitzem les cantates com a eina d'innovació pedagògica ja que aconseguim un treball interdisciplinari i competencial. Les cantates són el mitjà per aplicar una metodologia oberta a un procés d'aprenentatge amb resultat final exitós que motiva les ganes de continuar aprenent.

Aquest projecte neix amb la voluntat de saber de manera exhaustiva l'extensa teranyina dels casals catalans, aquí a l'exterior. Per fer-ho, hem volgut conèixer l'estructura, les activitats i les lleis que regulen els casals. D'altra banda, hem considerat important fer difusió de la tasca dels casals a través de suport digitals, com per exemple, pàgines web.

  • Modelisme navalGerard Augé Òdena, Guillem Canela Bernadell, Marina Domingo Carreras, Lídia Entrena Valderrama, Jordi Expósito García, Andrea Ferran Gómez, Ariadna Font Altés, Anna Jacobs Alberton, Miquel Medina Palau, Elena Olteanu, Joel Pedraza Chamizo, Aïda Pérez Martínez, Pau Robusté Leiva, Andrea Altès Vazquez, Anahí Basantes Jàcome, Eduard Catalin Mares, Júlia López Jorba, Cristian Tenorio, Adam Vives, Maria Jacobs Alberton, Ariana Neyra Pérez, Roberto Moreno Asensio, Pau Lorente Justícia, Adrià Figuerola Moren i Pol orpinell Andreu, alumnes de 3r i 4t d'ESO del col·legi Cor de Maria de Valls

Es tracta d'una proposta de creació d’una maqueta de vaixell desenvolupada per alumnes de 2n d’ESO tal i com es realitzaria en un projecte real d’enginyeria. El projecte, com tot procés creatiu, consta de diverses fases que permeten obtenir un producte original i funcional. Per a la realització de la maqueta del vaixell, vam poder comptar amb la col·laboració dels alumnes de 3r i 4t d’ESO, que ens van ajudar a dissenyar una placa d’electrònica i un dispositiu bluetooth que ens permetés controlar el vaixell a través de l'aplicació de mòbil AppInventor. Vam presentar la maqueta a la fira de modelisme naval Vent del Pla de Santa Maria de modelisme. Gràcies a l'assistència a la fira i amb l'ajuda dels experts, vam poder detectar els errors i posar-los en comú per tal d'esmenar-los i millorar la maqueta del vaixell en futurs models.

  • Projecte “Epis TV” Anna Jové, Joan Albert Cotonat, Ferran Capell, Neus Morro i Francesc Flores, alumnes de 5è i 6è de primària del col·legi Episcopal “Verge de l’Acadèmia” de Lleida

El projecte sorgeix a partir de la idea de treballar els diferents àmbits d’expressió realitzant curtmetratges o petits enregistraments en vídeo. “EPIS TV ” fomenta que els alumnes aprenguin a treballar d’una manera competencial l’àrea de llengua en tant que eina comunicativa, tot escrivint, preparant, assajant i després explicant, els diàlegs, les notícies o les petites obres que ells mateixos han preparat. Al mateix temps, també es treballa el tractament de la informació i la utilització del recursos audiovisuals així com l’expressió artística en la seva doble vessant: plàstica i musical. Cal destacar que aquest treball es realitza mitjançant aprenentatge cooperatiu, és a dir, s’organitza la classe en petits grups heterogenis on els alumnes treballen conjuntament i de manera coordinada per resoldre la tasca que se’ls encomana.

  • El sanatori de TerrassaPol Requena Belmonte, alumne de batxillerat del Centre d’Estudis Gresol de Terrassa

El treball fa una detallada anàlisi sobre la ciutat sanatorial de Terrassa sense descuidar el context històric i sanitari de l'època de postguerra. L'autor ha fet una recerca molt valuosa sobre el món de la tuberculosi i el procés de construcció d'aquell establiment. Cal destacar la cronologia de la institució des dels seus inicis fins la reutilització dels espais. És una molt interessant aportació a la història contemporània de Terrassa i a la història de la medicina en general.

  • Tona vota. Les eleccions municipals a Ràdio VedrunaAlumnes de 3r d’ESO de l’escola Vedruna de Tona

Aprofitant les instal·lacions de ràdio de l'escola, vam proposar-nos fer un seguiment complet de les eleccions municipals del nostre poble. D’aquesta manera podíem donar un servei al poble i, alhora, implicar l’escola en la vida social i política de Tona. El projecte va ser molt motivador per tal d’entendre el desenvolupament de les tasques periodístiques així com també el funcionament d’un dia especial d’eleccions. El resultat es presenta en forma de dossier que conté la presentació del projecte, les tasques realitzades, els guions radiofònics dels reportatges emesos, la crònica de la programació de la jornada electoral, inclòs l’avançament de resultats i l’opinió personal de tots els alumnes que van formar l’equip radiofònic de Ràdio Vedruna-Tona.

Podeu trobar més informació dels premis en aquest enllaç.

Temàtica

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.